icon-newsNyheter

Nyheter

Nu kan du få din kallelse direkt i Alltid öppet

Om du har appen Alltid öppet skickar vi en elektronisk kallelse till dig via appen nästa gång du ska besöka oss i stället för att skicka ett brev. Du får ett sms när det finns en e-kallelse för dig att läsa. Logga in i Alltid öppet för att läsa kallelsen.

All information inför ditt besök, som tid och plats, finns då samlad i din mobil eller surfplatta. Kallelsen kan även innehålla annan viktig information som du behöver läsa igenom innan du kommer till oss. Till exempel instruktioner om provtagning eller andra förberedelser. Vi ber dig att öppna och läsa din kallelse direkt så att vi ser att den har nått fram.

Du kan också välja att få din e-kallelse till de digitala brevlådorna Kivra och Min myndighetspost.

Fråga oss om du vill veta mer. Du kan också läsa vanliga frågor och svar kring e-kallelser här >> 

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Möjligheten att boka tid via 1177 är stängd tills vidare. Alla besök måste bokas via telefon. 

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 452 00
Telefontider: vardagar klockan 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 7.45-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-fredag 8-12

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Praktiskt vid besök

Vid bokat besök på infektionsmottagningen, var god ha munskydd på dig när du kommer till mottagningen.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att förhindra smittspridning av covid-19. Om du har feber, hosta, snuva, halsont eller varit frisk mindre än 48 timmar ska du stanna hemma och boka om din tid.

För rådgivning om Corona hänvisar vi till 1177.se.

Hitta hit
Du hittar oss på Hammargatan 6, i Valsta centrum.

Buss: hållplats Valsta centrum.
Parkering: Parkeringsmöjligheter finns i anslutning till Valsta centrum.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via vår app Alltid öppet eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2018-03-19

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-19

Asylmottagning

Telefon
08-123 452 40, vardagar 11-12.

Asylmottagningen erbjuder

Vi tar emot asylsökande för hälsoundersökningar och stödsamtal. Vi undersöker din hälsa, tar prover för att se om du har smittsamma sjukdomar och informerar dig om hur vården fungerar, allt för att du ska få den vård och behandling som behövs. Om du inte förstår svenska har du rätt att få hjälp av en språktolk.

Senast ändrad: 2018-03-19

Barnavårdscentral

Besök gärna barnavårdscentralens egen hemsida för mer information om oss.
http://bvc.sll.se/har-finns-vi/valsta/

Barnavårdscentralen erbjuder

Vi erbjuder kvalificerad barnhälsovård, utan kostnad, från barnets födelse till skolstart. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar främja barnens hälsa, trygghet och utveckling. Vi kan ge stöd och råd i föräldraskapet, upptäcka och förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt uppmärksamma och förebygga risker för barn i närmiljö och samhälle.

Tänk på att inte ta med ditt barn till barnavårdscentralen när barnet är sjukt. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så lite smittrisk som möjligt. Kontakta istället din vårdcentral eller 1177.

Senast ändrad: 2022-04-28

Diabetesmottagning

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-03-19

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2022-01-02

Intyg

  • Anställning, friskintyg: 625 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 313 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 313 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 625 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 313 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 313 kronor


* Timtaxa innebär 250 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart.

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vabb fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2018-03-19

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-19

Provtagning

Öppettider
Måndag-fredag 8-12

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2022-06-27

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Senast ändrad: 2021-12-02

Psykisk ohälsa vuxna

Under tiden då vår psykolog är föräldraledig erbjuder vi psykologkontakt i samarbete med Hagalunds vårdcentral. Du kan ringa dit och boka tid, eller få remiss från oss. 

Telefon Hagalund: 08-587 312 80 
Telefon Valsta: 08-123 452 00

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-19

Vaccination

Vaccination mot covid-19

Om du vill vaccinera dig mot covid-19 ska du i första hand boka tid hos en vaccinationsmottagning.

Du bokar tid hos vaccinationsmottagningar genom att ringa telefonbokningen 08–428 429 30 eller via appen Alltid öppet. Mer information finns på 1177.se

Vi ber dig som har möjlighet att vaccinera dig hos en vaccinationsmottagning att göra det. Förutom att ta emot patienter med brådskande besvär genomför vi nu även vård och årskontroller som tidigare skjutits upp på grund av covid-19.

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2022-03-10

Äldremottagning

Telefon
08-123 452 26 (direkttelefon utan knappval)

Telefontider
Måndag-fredag 13-14

Du kan även boka besök via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-03-19
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Susanne Hejra

Verksamhetschef

Lotta Sillfors

Medicinsk sekreterare

Noomi Lundin

Medicinsk sekreterare

Nellie Karlsson

Administratör/undersköterska

Hyda Alyas

Receptionist

Jekaterina Kotova

Kurator

Yanina Ramirez

Kurator

Anders Wisenberger

Specialist i allmänmedicin

Isak Dashti

Specialist i allmänmedicin

Kjell-Owe Svensson

Specialist i allmänmedicin

Assala Noordeen

sjuksköterska BVC

Donna Kouki

Sjuksköterska

Föräldraledig

Jessica Hurtado Echeverria

Sjuksköterska, hjärta/kärl

Julia Borg

Sjuksköterska

Lena Kopitchak

Sjuksköterska, diabetes

Linda Kullberg

Sjuksköterska, BVC

Susan Omollo

Sjuksköterska, hemsjukvård

Susanne Zoffmann-Petersen

Sjuksköterska, astma/KOL

Therése Unnebäck Sandahl

Sjuksköterska, hemsjukvård

Yasin Mohamed Ali

Sjuksköterska

Jim Carlsson

Fysioterapeut

Till toppen