Kontakt
Vårdcentralen under jul och nyår
Vårt laboratorium är stängt under perioden 23 december till och med 6 januari 2025.
Boka tid
Boka digitalt
Använd vår digitala tjänst Alltid öppet. Där kan du utföra olika vårdärenden, se kallelser och chatta med oss för rådgivning och tidsbokning.
Logga in i Alltid öppet
Boka tid via telefon
Telefonnummer: 08-123 369 50
Telefontid: Vardagar 7.30-17
Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.
SMS-påminnelse
Vi vill gärna hjälpa dig att komma ihåg din bokade tid genom att skicka ut en sms-påminnelse. Det är en ren påminnelse och innehåller inte information om vilken vård som avses eller om var vården ges.
Avboka tid
Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.
Tolk
Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.
Videomöte
Vi kan boka videomöte med dig
Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i Alltid öppet, antingen via appen eller webbsidan alltidoppet.nu
Videomöte med läkare – när du vill få tid snabbt
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare från någon av de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Stockholm. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.
Avgifter
Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.
Ombud för barn
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.
Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk
Support tekniska frågor
Läs mer om hur du laddar ner appen, hur ett videmöte går till och hur du kan få teknisk support på Alltid öppets webbplats
Öppettider
Vårdcentralens öppettider
Vardagar 8-17
Laboratoriets öppettider
Vardagar 8-12
PK-provtagning endast tisdagar och torsdagar.
E-post
rasunda.vardcentral@regionstockholm.se
Hit är du välkommen att skicka frågor av allmän karaktär. Skicka inte några specifika patientärenden hit och tänk på att aldrig skicka något som innehåller personuppgifter via e-post.
Alltid öppet
I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.
I appen kan du som är listad hos oss:
- Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
- Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
- Få kallelser och personligt anpassad information från vården
- Förnya recept genom chatten
- Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Vårdcentral online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
- Möta oss i ett videomöte
- Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden
Läs mer om hur tjänsten fungerar
1177
Du kan ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 dygnet runt. På 1177.se finns också information om hälsa och sjukdomar.
Logga in på 1177.se för att se eventuellt frikort och intyg. Här kan du också läsa din journal från år 2017 och framåt. Det går även att beställa egenprovtagning och se provsvar där.
Övriga digitala vårdärenden hos oss gör du enklast via appen Alltid öppet eller webbplatsen alltidoppet.nu
Praktiskt vid besök
Vi finns på Parkvägen 13 i Solna.
Karta
Med kollektivtrafik
Du tar dig till oss antingen med tunnelbanans blå linje, från T-centralen mot Akalla. Gå av vid Solna centrum och vårdcentralen ligger på gångavstånd från stationen.
Med bil
Vi har goda parkeringsmöjligheter utanför vårdcentralen.
Betalning
Vi eftersträvar en kontantfri kassa. Betala gärna med kontokort. Du kan även välja att få en faktura.
Lämna synpunkter
Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.
Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.
Logga in på 1177:s e-tjänster
Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär
Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.
När vi har stängt
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet med Vårdcentral online i Alltid öppet.
Du kan även ringa 1177 för rådgivning och hänvisning.
Vid livshotande tillstånd ring 112.