Kontakt
Boka tid
Boka tid via telefon
Telefon: 08-123 369 50
Telefontid: vardagar 8-17
Vi kan erbjuda sms-påminnelse
Vi på Råsunda vårdcentral vill gärna hjälpa dig att komma ihåg din bokade tid genom att skicka ut en sms-påminnelse.
Blanketter finns på vårdcentralen att fylla i för godkännande av denna funktion.
Chatt
Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.
Omboka om du får infektionsbesvär
Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.
Avboka tid
Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.
Du kan avboka tid antingen via 1177.se eller genom att ringa oss.
Om du avbokar en tid så kommer du inte att automatiskt bli kallad till ny tid. Ny tid får du endast genom överenskommelse.
Tolk
Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.
Öppettider
Vårdcentralens öppettider
Vardagar 8-17
Laboratoriets öppettider
Du som är listad hos oss är välkommen att lämna prover i vårt laboratorium.
Labbet stängt fredag 17 februari
Laboratoriet håller stängt fredag den 17/2 pga flytt.
Kommer du för provtagning behöver du inte anmäla dig i receptionen utan kan gå direkt till laboratoriet. Det gäller dock inte dig som använder medicinen Waran och kommer för kontroll av PK/INR.
Öppettider
Måndag-fredag: 8-12
Obs! PK-provtagning endast tisdagar och torsdagar.
Alltid öppet
I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.
I appen kan du som är listad hos oss:
- Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
- Avboka eller omboka din tid hos oss
- Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
- Få kallelser och personligt anpassad information från vården
- Förnya recept genom chatten
- Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
- Möta oss i ett videomöte
- Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
- Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden
Läs mer om hur appen fungerar >>
1177.se - e-tjänster
På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:
Läs din journal
Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:
- journalanteckningar
- vissa provsvar
- diagnoser
- vårdbesök
All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.
Översikt recept och läkemedel
Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.
Förnya recept
När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.
Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel
Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.
Logga in på 1177.se
E-post
E-post: rasunda.vardcentral@sll.se
Hit är du välkommen att skicka frågor av allmän karaktär.
OBS!
Skicka inte några specifika patientärenden hit och tänk på att aldrig skicka något som innehåller personuppgifter via e-post.
Praktiskt vid besök
Vi finns på Stråkvägen 7 i Solna.
Karta
Med kollektivtrafik
Du tar dig till oss antingen med tunnelbanans blå linje, från T-centralen mot Akalla. Gå av vid Solna centrum och vårdcentralen ligger på gångavstånd från stationen.
Med bil
Vi har goda parkeringsmöjligheter utanför vårdcentralen.
Betalning
Vi eftersträvar en kontantfri kassa. Betala gärna med kontokort. Du kan även välja att få en faktura.
Lämna synpunkter
Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.
Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.
Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster
Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär
Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.
När vi har stängt
När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.