icon-newsNyheter

Nyheter

Minska risken för fallolyckor

Varje år behöver många uppsöka vården efter att ha halkat omkull eller tappat balansen. Alla kan falla, men risken ökar när vi blir äldre. Här tipsar vi om hur du kan minska risken för olyckor.

Undvik att halka
För att minska risken för att halka utomhus kan du använda skor med dubbar eller broddar när det är halt. Du kan också tänka på hur du går för att hålla balansen bättre. Ta lite kortare steg än normalt när det är halt ute. Böj på knäna och luta dig lite framåt. Undvik också att ha händerna i fickorna eftersom det försämrar din balans. Titta var du går och ta det extra försiktigt i ned- och uppförsbackar.

Förebygg skador i ditt hem
Inomhus kan du förebygga fallolyckor genom att rensa undan saker som står i vägen. Se över mattkanter och undvik att lägga saker på golvet som du kan snubbla på. Använd gärna räcken, halkskydd i duschen och andra hjälpmedel som finns. Synen är viktig för vår balans. Tänd därför lampor hemma så att du ser ordentligt.

Träna balansen
Att ha god balans hjälper dig att undvika fallolyckor. Balansen kan tränas på många olika sätt. Vilket sätt som passar dig beror på dina förutsättningar och vad du vill uppnå. Utgå från din förmåga och öka svårighetsgraden successivt. Några exempel på balansträning:

  • Stå på ett ben. Ta stöd mot något om du behöver. Om det är för enkelt kan du prova att blunda. Du kan också rita 8:or med foten i luften.
  • Gå omväxlande några steg på tårna och sedan på hälarna. Ta stöd vid behov.
  • Gå på en promenad där underlaget är lite ojämnare än asfalt, till exempel en stig.
Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 482 70
Telefontider: Måndag-Tisdag: 7.45-19, Onsdag-Fredag: 7.45-17 

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig. 

På grund av hög belastning i telefonen före lunch på måndagar, ber vi er som inte har akuta problem att undvika att ringa under denna tidsperiod. Du kan även kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Måndag och tisdag: 7.45-19 
Onsdag - Fredag: 7.45-17 

Laboratoriets öppettider

Måndag-fredag 8.15-12

Praktiskt vid besök

OBS! Under pågende covid-19-pandemi tillåts endast en anhörig följa med patient vid besök.

Hitta hit
Du hittar oss på Hurtigs torg 2 vid Jordbro centrum. Närmaste station är Jordbro. Parkeringsmöjligheter finns i anslutning till centrumet. 

Lämna barnvagnar fastlåsta vid barnvagnsparkeringen utanför vår entrédörr i trapphuset.

Karta

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via vår app Alltid öppet eller via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2018-03-02

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-02

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2022-01-02

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-02

Intyg

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Senast ändrad: 2018-03-09

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Senast ändrad: 2021-12-01

Psykisk ohälsa vuxna

För att komma till vår kurator behöver du först träffa din läkare för att få en remiss.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-02

Provtagning

Öppettider

Måndag-fredag 8.15-12

Laboratoriet är även öppet för "snabbtester" som urinprov, crp, halsprov med mera 8-16.30

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2022-10-19

Vaccination

Prislista vaccinationer

  • Difteri+tetanus+kikhosta (DiTeKi ): 300 kronor
  • Dukoral, barn 2-6 år, (grundvaccinering): 675 kronor - för 3 doser
  • Dukoral, från 6 år, (grundvaccinering): 450 kronor - för 2 doser
  • Dukoral, (påfyllnadsdos): 250 kronor
  • Hepatiti A (Havrix): 400 kronor
  • Hepatit B (Engerix-B): 350 kronor
  • Fästingvaccin, barn under 16 år: 300 kronor
  • Fästingvaccin, från 16 år: 350 konor
  • Influensavaccin: 200 kronor
  • Lunginflammation (Pneumokock): 300 kronor
  • PPD: 265 kronor
  • Twinrix, barn under 16 år: 450 kronor
  • Avgift om du har eget vaccin med dig: 250 kronor

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Senast ändrad: 2022-03-10

Äldremottagning

Välkommen att ringa och tala med vår sjuksköterska direkt, utan att gå via knappval.

Telefon: 08-123 482 75, måndag-fredag 14.30-15.30

Övriga tider är du välkommen att ringa vårdcentralens vanliga nummer: 08-123 482 70

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2022-02-21
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Reza Mohammadi

Verksamhetschef

Specialist i allmänmedicin

Roland Morgell

Medicinskt ansvarig läkare

Specialist i allmänmedicin

Ann-Sofi Sköld

Medicinsk sekreterare

Abdollah Kokhaei

Läkare

Anastasiia Iushina

Läkare

Bo Niklasson

Överläkare

Heevy Al-Chaqmaqchi

ST-läkare

Madeeha Rauf

Läkare

Mahmoud Abdullah Assaf

Läkare

Mona Fares

ST-läkare

Nargis Aktar

Läkare

Osob Yousuf

ST-läkare

Pedram Zohrabi Kia

ST-läkare

Roopa Nayak

ST-Läkare

Safia Ibrahim Hagi Ali

ST-Läkare

Sardargul Arifi

ST-läkare

Sibares Lassholm

Specialist i allmänmedicin

Erika Stanciu

Sjuksköterska

Helen Ekman

Distriktssköterska, hemsjukvård

Iwona Piotrowska Engman

Samordnande distriktssköterska

Susanne Lindqvist

Sjuksköterska, hemsjukvård

Vanja Moberg

Distriktssköterska

Ana Maria Sabalaga Pinochet

Undersköterska, hemsjukvård

Anahy Echeverria Rosas

Undersköterska, hemsjukvård, laboratoriet

Hatice Dogan

Undersköterska. laboratoriet

Radmila Boström

Undersköterska, hemsjukvård

Roxana Machaca Andrade

Undersköterska, hemsjukvård

Sandra Åkerström

Undersköterska, laboratoriet

Zaida Sava Sanchez

Undersköterska, hemsjukvård

Sema Aras

Kurator

Till toppen