icon-newsNyheter

Nyheter

Vårdcentral online - videomöte med läkare varje dag

I appen Alltid öppet kan du boka videomöte med läkare varje dag året om klockan 7-21. Den uppskattade tjänsten som tidigare hetat Husläkarmottagning online har nu döpts om. Klicka på Vårdcentral online i appen.

Genom att vi är flera vårdcentraler som hjälps åt att bemanna tjänsten kan vi erbjuda dig hög tillgänglighet även när vår vanliga vårdcentral är stängd. Tjänsten vårdcentral online är öppen i appen Alltid öppet varje dag året om, klockan 7-21.

Bakom appen står alla vårdcentraler som drivs i egen regi av Region Stockholm. För dig som patient betyder det att du möter en kollega till läkaren på din vårdcentral. Läkaren i videomötet arbetar efter samma rutiner och journalsystem. På så vis kan din ordinarie läkare ta del av journalanteckningarna och fortsätta behandlingen om det behövs. Det ger hög patientsäkerhet och innebär en trygghet för dig som patient. För oss inom vården innebär det att våra resurser används lite smartare.

Vilka besvär passar för ett videomöte?
Besvär som är lämpliga för videomöte är exempelvis allergier, förkylning, ögoninflammation, vattkoppor, receptförskrivning eller fästing- och insektsbett. Om läkaren i videomötet bedömer att vården behöver träffa dig kan du få en remiss till den vårdcentral som du tillhör, eller till annan vårdinstans om det behovet finns.

Förutom att öppettiderna är generösare än på vårdcentralen kan du som patient befinna dig var som helst när du genomför besöket. Du slipper åka till oss när du är krasslig eller har svårt att komma hit.

Kontakt med vården blir enklare
Som förälder kan du vara ombud och boka videomöte för dina barns räkning i appen Alltid öppet. Dessutom kan du chatta med oss på vårdcentalen för att får rådgivning eller boka tid utan att passa telefontider. Om du inte redan har gjort det så rekommenderar vi dig att ladda ner appen Alltid öppet.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 363 30
Telefontider: vardagar 8-17

För tidsbokning eller kontakt med din husläkare ring direkt dit på dennes telefontid. Här hittar du telefonnummer och telefontider >> Vet du inte vem som är din husläkare så ring 08-123 363 30 så hjälper vi dig. Du kan också boka tid via chattfunktionen i appen Alltid öppet.

Chatt

Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Videomöte

Vi erbjuder videomöte med läkare. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning kan du få en tid för besök. Boka videomötet i via chatten eller telefon.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Du kan avboka din tid dygnet runt via antingen 1177 Vårdguidens e-tjänster eller via telefonnummer 08-123 363 30.

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Vi finns på Birgittavägen 4 vid Jakobsbergs sjukhus i Järfälla. Betalautomaten vid parkeringen tar endast kort. Man kan även betala via app i mobilen.

Ta buss 544 från Jakobsbergs station eller promenera cirka 10 minuter från Jakobsbergs centrum. Vi finns på Birgittavägen 4 vid Jakobsbergs sjukhus i Järfälla.

Karta

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via vår app Alltid öppet eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2018-03-01

Sjuksköterskemottagning

Förnya recept
Ring om du behöver förnya recept på medicin som tidigare är utskriven hos oss. Receptet skickas elektroniskt och hämtas på apoteket där du legitimerar dig.

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-03-01

Astma/Allergi/KOL

För bokning av tid är du välkommen att ringa vår Astma/KOL-sjuksköterska.

Telefon 08-123 418 66

Du kan även ringa till vår reception på telefonnumer 08-123 363 30 alla vardagar 8-17.

Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder

Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.

Sluta-Röka-Linjen

Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.

Läs mer på slutarokalinjen.se

Senast ändrad: 2018-03-01

Diabetesmottagning

Vi erbjuder förskrivning av diabeteshjälpmedel samt remiss till medicinsk fotvård. Vi har även gruppundervisningar.

Diabetesteam

Diabetessköterskor Malin Brattström och Sophia Adhan : 08-123 363 30
Fotvårdare: 08-123 363 31

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-03-01

Fotsjukvård

Är du i behov av medicinsk fotsjukvård är du välkommen att kontakta vår podiater. Vi kan bland annat hjälpa till med remiss till ortopedtekniker.

Telefon: 08-123 363 31

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2018-03-01

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-03-01

Intyg

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Senast ändrad: 2020-01-23

Livsstil

Livsstilsmottagningen erbjuder

Önskar du hjälp med att förändra dina levnadsvanor, öka motionen, ändra dina matvanor eller sova bättre? På livsstilsmottagningen kan du få kunskap och inspiration till att göra förändringar som får dig att må bättre. 

På Jakobsbergs livsstilsmottagningen kan vi också stödja dig som vill sluta med tobak.

Senast ändrad: 2018-03-02

Provtagning

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-03-02

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Jakobsbergs akademiska vårdcentral kommer efter överenskommelse med sina vårdgrannar att utföra uppdraget psykisk hälsa barn och unga både för sina egna patienter och för patienter tillhörande Capio vårdcentral Viksjö, Barkarby vårdcentral, Vibblaby husläkarmottagning samt Kallhälls Nya vårdcentral.

Vilka är aktuella hos oss
Vi tar hand om mild till måttlig psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Det kan mer konkret röra sig om exempelvis ångest, nedstämdhet, depression, relationsproblem, stress, sömnbesvär, trots och utagerande, fobier, tics samt lindrigt till måttligt tvångssyndrom.

Vi erbjuder stödsamtal, krisstöd, psykopedagogiskt stöd och psykologisk behandling.

Vi gör psykiatriska bedömningar men inte specialistpsykiatriska utredningar. Vid misstanke om neuropsykiatriska tillstånd såsom ADHD eller autism hänvisas till elevhälsan för bedömning och remiss för utredning till rätt instans.

Förebyggande
Utöver direkta vårdinsatser omfattar uppdraget även förebyggande insatser. Detta uppnås till väsentlig del genom samverkan mellan primärvård och vårdgrannar samt kommun och andra samhällsaktörer.

Kontakt:
Om den vårdcentral du tillhör har anslutit sig till Jakobsbergs vårdcentral och uppdraget psykisk hälsa barn och unga, så kan vårdcentralen remittera dig till Jakobsbergs psykosociala team.

Remitterade patienter och Jakobsbergs vårdcentrals egna patienter kan kontakta det psykosociala teamet direkt, via chatt i Alltid Öppet, eller via psykosociala teamets egen telefonmottagning.

Telefonnummer: 08-123 363 94

Telefontid:
Måndag och onsdag klockan 12.45-13.45

Senast ändrad: 2022-08-22

Psykisk ohälsa vuxna

Du kan få hjälp med olika former av samtalsstöd med vår kurator. För att komma hit behöver du först träffa din läkare för att få en remiss.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-03-01

Vaccination

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Senast ändrad: 2022-03-10

Äldremottagning

Telefon: 08-123 418 50, vardagar 11.00-12.15

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-03-01
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Adrian Razmgah

08-123 363 5008-123 363 50
mån, tis, fre 8-9

Aida Khoshnoud

08-123 363 9308-123 363 93
mån, ons, tor 8-9

Fakhri Lidge

08-123 365 4108-123 365 41
måndag-torsdag 8-9

Hajar Livani

08-123 365 4908-123 365 49
måndag, onsdag 8-9

Humera Memon

08-123 365 4808-123 365 48
måndag-fredag 8-9

Malgorzata Holmenström

08-123 363 9108-123 363 91
måndag-fredag 8-9

Maria Palmberg

08-123 366 9908-123 366 99
mån-ons, fre 8-9

Monika Engblom

08-123 365 4708-123 365 47
måndag, onsdag 8-9

Sozan Seif

08-123 363 4008-123 363 40
måndag-fredag 8-9
Akademisk vårdcentral

Akademisk vårdcentral

Uppdrag som akademisk vårdcentral

Akademiska vårdcentraler sammanför utbildning, utveckling och forskning med vardagen i primärvården. Idag finns det åtta akademiska vårdcentraler inom Stockholms läns landsting. De driver nätverk för att ge stöd och säkerställa kvalitet i utbildning, utveckling och patientnära forskning inom landstinget.

En viktig del för akademiska vårdcentraler är att ta emot vård- och medicinstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning. De ska också stimulera medarbetare till akademisk fördjupning för att ge en evidensbaserad, högkvalitativ vård och service till patienterna.
Läs mer på akademiskavardcentraler.se 

Till toppen