Munskydd vid besök

Vård och omsorg påverkas inte av de ändrade restriktionerna kring covid-19 som gäller från 29 september 2021. Alla patienter och medföljande ska fortfarande bära munskydd under hela besöket hos oss. Det är bra att bära munskyddet redan när du kommer. Om du inte har något munskydd får du ett av oss. De under 16 år undantas.




icon-newsNyheter

Nyheter

Vaccination hos oss

Årets vaccination mot säsongsinfluensa pågår och till att börja med erbjuder vi personer som är 65 år eller äldre, och yngre personer som har vissa underliggande sjukdomar, möjlighet att kostnadsfritt boka en tid för vaccination hos oss. Du som tillhör någon av dessa grupper rekommenderas att vaccinera dig för att du inte ska bli allvarligt sjuk av influensa eller en följdsjukdom. Influensavaccin och vaccination mot covid-19 kan ges vid samma tillfälle. Men det ska gå minst fem månader mellan dos två och dos tre.

Se tider och hur du bokar

Vaccination mot covid-19

Om du vill vaccinera dig mot covid-19 rekommenderar vi dig att i första hand vända dig till en vaccinationsmottagning för att snabbt få din vaccination. All vaccination mot covid-19 är kostnadsfri.

Tre sätt om du vill gå till vaccinationsmottagning:

  1. Ladda ner appen Alltid öppet och boka en tid för vaccination på vaccinationsmottagning.
  2. Ring telefonbokningen 08-428 429 30 och boka en tid på vaccinationsmottagning.
  3. Gå till en vaccinationsmottagning som erbjuder drop-in.

Du kan också boka en tid för vaccination mot covid-19 här hos oss på vårdcentralen.

Dos 3 av vaccination mot covid-19

Folkhälsomyndigheten rekommenderar vissa grupper en tredje påfyllnadsdos. Du kan ta den tredje dosen tidigast fem månader efter dos två.

  • Om du är född 1956 eller tidigare kan du snabbt få en tid för tredje dosen hos en vaccinationsmottagning. Se punkt 1-3 ovan hur du gör. Du kan även kontakta oss.
  • Om du har hemsjukvård från oss och har vaccinerat dig med två doser kommer vi att erbjuda dig en tredje dos.
  • Om du har hemtjänst och är yngre än 65 år ber vi dig ta med det brev du fått om vaccination som intygar att du har hemtjänst från kommunen när du kommer till oss.

Läs mer om vaccination hos oss

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 367 90
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 8-12 samt 13-15.30
Fredagar 8-11

Vi har ingen drop-in för provtagning. Ring för att boka tid. 

Telefon: 08-123 367 90
Telefontid: vardagar 8-17

Waranmottagningens öppettider

Vardagar 8-10

Vi tar emot dig som har remiss från din läkare. Hos oss tas INR/PK-prov som visar hur snabbt blodet koagulerar. 

Praktiskt vid besök

Hitta hit

Vi ligger endast 20 minuters tunnelbaneresa från Centralen. Vårdcentralen ligger i den södra delen av Akalla centrum, Sibeliusgången 20A.

T-bana blå linje 11, uppgång: Akalla Företagsområde, Nystadsgatan.
Buss 178, 518, 517
Bil/taxi: Kör Helsingforsgatan till Akalla Centrum. Parkering finns bakom Lidl.

Karta

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller i appen Alltid öppet. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Tills vidare stänger vi vår drop-in-mottagning. 

För tidsbokning till din läkare ring 08-123 367 90, vardagar 8-17.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2018-02-23

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-02-23

Blodtrycksmottagning

Telefon: 08-123 367 90

Blodtrycksmottagningen erbjuder

  • Blodtryckskontroller
  • Uppföljning av behandling
  • Rådgivning och vägledning till att förändra dina levnadsvanor
  • EKG och blodprover.
  • Recept på FaR (fysisk aktivitet på recept)
  • Fast vårdkontakt

Kontakta oss om du misstänker eller är orolig för att du har högt blodtryck. Det är viktigt att behandla ett högt blodtryck för att minska risken för stroke, hjärtinfarkt och andra följdsjukdomar. Vi ger dig med hjärtrelaterade sjukdomar den hjälp och det stöd du behöver för att kunna känna dig trygg och få så bra livskvalitet som möjligt. Vi hjälper dig att kontrollera ditt blodtryck, ger råd kring läkemedel och livsstil samt vägleder dig till förändrade levnadsvanor vid behov.

Senast ändrad: 2018-03-15

Diabetesmottagning

Välkommen att ringa oss på telefonnummer 08-123 367 90, helgfria vardagar 8-17.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-05-08

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-02-23

Intyg

  • Anställning, friskintyg: 750 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 375 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 375 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: Timtaxa*
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 375 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 375 kronor
  • Utlandsarbete eller utlandsstuider: 1125 kronor

* Timtaxa innebär 300 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart.

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vabb fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2018-02-23

Provtagning

Öppettider

Måndag-torsdag 8-12 samt 13-15.30
Fredagar 8-11.

Vi har ingen drop-in för provtagning. Ring för att boka tid. 

Telefon: 08-123 367 90
Telefontid: vardagar 8-17

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-02-23

Psykisk ohälsa vuxna

För information och tidsbokning
Telefon: 08-123 367 90, vardagar 8-17.

Du får kontakt med vår psykolog genom remiss från din läkare.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-02-23

Vaccination

Vaccination mot säsongsinfluensan
Kontakta oss för att boka tid.

 

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Under säsong erbjuder landstinget gratis influensavaccination till personer som är 65 år eller äldre, vissa kroniskt sjuka samt till gravida. Till kroniskt sjuka räknas personer med kronisk hjärtsvikt, svår astma, behandlingskrävande KOL, kronisk obstruktiv lungsjukdom, eller andningssvikt. 

Senast ändrad: 2021-11-04

Waranmottagning

Vi tar emot dig som har remiss från din läkare. Hos oss tas INR/PK-prov som visar hur snabbt blodet koagulerar. Provsvar med dosering och ny tid för följande PK-prov lämnas under dagen efter ditt besök. Vi ger också information och rådgivning kring Waranbehandling. Om du har en bokad tid eller ska ta PK-/Waranprov är det viktigt att du anmäler dig i kassan först.

Tid för provtagning
Vardagar 8-10.

  • Anmäl dig i receptionen innan provtagning.
  • Den nya Waranordination kan hämtas 13.00-16.30 i receptionen.
  • Om du är förhindrad att hämta ordinationen på vårdcentralen ska du vara tillgänglig på telefon så att mottagningssköterskan kan ringa upp dig mellan 13.00 och 15.30. Det är viktigt att vi har rätt telefonnummer till dig.
  • Om du inte blir uppringd, ring vårdcentralen på telefonnummer 08-123 367 90, 15.30-16.30.
  • Om du och vårdcentralen inte får kontakt med varandra ska du fortsätta med föregående ordination.
  • Meddela oss om du reser bort.
  • Meddela oss 7 dagar innan ett planerat ingrepp på sjukhus eller tandläkare, så att PK-INRvärdet hinner justeras till önskat värde för ingreppet.
  • Vid nyinsättning av mediciner måste du tala med din läkare som ordinerar Waran. Detta gäller även receptfria läkemedel och hälsopreparat.
Senast ändrad: 2018-03-26

Äldremottagning

Välkommen att ringa oss på telefonnummer 08-123 367 77, helgfria vardagar 11.30-12

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2018-02-23
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Havise Koyuncu

Tf. Verksamhetschef

Lena Asproth

Samordnare

Sara Yasin

Samordnare

Amira

Undersköterska

Davud

Undersköterska

Derya

Undersköterska

Jumakhan

Undersköterska

Maryam

Undersköterska

Parisa

Undersköterska

Tarja

Undersköterska

Özlem

Undersköterska

Barbara Kownacka-Kufa

Diabetessköterska

Hanna Franzén

Distriktssköterska

Julian Medin Restrepo

Sjuksköterska

Föräldraledig

Lovisa Tuovila Västlund

Sjuksköterska

Tjänstledig

Roya Aene

Sjuksköterska

Sadia Haji

Sjuksköterska

Sara Yasin

Sjuksköterska

Iman Alhaj Ibrahim

PTP-psykolog

Marcia Correia Coelho

STP-Psykolog

Ahmad Shaban

ST-läkare

Bernard Willems

Specialist i allmänmedicin

Karin Buchanan

Specialist i allmänmedicin

Liljana Milic

Specialist i allmänmedicin

Samatar Abdillahi

ST-läkare

Tamador Abu El Hassan

ST-läkare

Tora Borén

ST-läkare

Zainab Ali

Leg. läkare

Jobba hos oss

Jobba hos oss

Sök jobb

Student

Husby Akalla är en akademisk vårdcentral med flera olika specialistmottagningar och som har tagit emot många studenter.
Som akademisk vårdcentral (AVC) har vi ett samarbete mellan de enskilda högskolorna (Ersta Sköndal, Röda Korset och Sophiahemmet) Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting (SLL). Syftet är att stärka utbildning, fortbildning/utveckling och klinisk patientnära forskning och därmed möjliggöra mer patientsäker vård.

Här arbetar vi tillsammans med forskare och studenter som är blivande läkare, sjuksköterskor med flera. Studenterna får undervisning och handledning av kvalificerad och erfaren vårdpersonal och de får möjlighet att träffa och undersöka patienter.

Kontakt
Har du frågor inför din verksamhetsförlagda utbildning, kontakta Nhanha Mandengu.

Akademisk vårdcentral

Akademisk vårdcentral

Uppdrag som akademisk vårdcentral

Akademiska vårdcentraler sammanför utbildning, utveckling och forskning med vardagen i primärvården. Idag finns det åtta akademiska vårdcentraler inom Stockholms läns landsting. De driver nätverk för att ge stöd och säkerställa kvalitet i utbildning, utveckling och patientnära forskning inom landstinget.

En viktig del för akademiska vårdcentraler är att ta emot vård- och medicinstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning. De ska också stimulera medarbetare till akademisk fördjupning för att ge en evidensbaserad, högkvalitativ vård och service till patienterna.
Läs mer på akademiskavardcentraler.se 

Till toppen