Du känner väl till att du kan chatta med oss på vårdcentralen? Det är ett enkelt sätt att kontakta oss utan att behöva passa telefontider. Du loggar in säkert i Alltid öppet och skriver din fråga när det passar dig. Ladda ner appen Alltid öppet eller besök alltidoppet.nu.
Våra sjuksköterskor svarar på vardagar så snart de har möjlighet. Du får ett meddelande när deras svar finns i appen. Om vi bedömer att du behöver få ett besök eller videomöte för ditt besvär kan vi också erbjuda dig en tid för detta. Även denna tidbokning ser du i så fall i Alltid öppet.
Testa gärna att använda Alltid öppet nästa gång du ska kontakta oss.
Att känna sig nedstämd emellanåt är en naturlig del av livet. Ofta går det över av sig själv. Om du mår så dåligt att det påverkar din vardag och du har haft det så i några veckor eller längre kan du kontakta oss för vård.
Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris.
Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård hjälper vi dig vidare i vården.
Vad kan jag göra själv för att må bättre?
Vad man behöver för att må bättre varierar från person till person. Här får du några tips:
Tillåt dig att vara nedstämd Det kan vara lätt att skuldbelägga sig själv. Fundera över vad du skulle ha sagt till en god vän som befann sig i samma situation och behandla dig själv lika snällt.
Prata med någon Att sätta ord på sina känslor kan hjälpa. Om du har någon som du känner dig trygg med känns det ofta bra att berätta hur du mår.
Välj det du gillar Försök göra sådant som du brukar tycka är roligt, även om du känner att du inte riktigt orkar eller har lust. Effekten kan komma efter ett tag och ge dig positiv energi även om det inte kändes så från början.
Du känner väl till att du kan chatta med oss på vårdcentralen? Det är ett enkelt sätt att kontakta oss utan att behöva passa telefontider. Du loggar in säkert i Alltid öppet och skriver din fråga när det passar dig. Ladda ner appen Alltid öppet eller besök alltidoppet.nu.
Våra sjuksköterskor svarar på vardagar så snart de har möjlighet. Du får ett meddelande när deras svar finns i appen. Om vi bedömer att du behöver få ett besök eller videomöte för ditt besvär kan vi också erbjuda dig en tid för detta. Även denna tidbokning ser du i så fall i Alltid öppet.
Testa gärna att använda Alltid öppet nästa gång du ska kontakta oss.
Boka digitalt Använd vår digitala tjänst Alltid öppet. Där kan du utföra olika vårdärenden, se kallelser och chatta med oss för rådgivning och tidsbokning. Logga in i Alltid öppet
Boka tid via telefon Telefonnummer: 08-123 426 00
Telefontid: Måndag, tisdag och torsdag 7-19 Onsdag och fredag 7-17
Välkommen att ringa och boka tid. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.
Ring direkt till din husläkare Telefon: 08-123 426 70 Telefontid: måndag 8.45-9.45, tisdag-fredag 13-14
Anders Johansson - ingen telefontid på fredagar
Anna Hansell - ingen telefontid på tisdagar
Edgar Aguirre - ingen telefontid på fredagar
Hannah Cripps – ingen telefontid på fredagar
Kiran Khiani - ingen telefontid på onsdagar
Mouna Malhotra – ingen telefontid på fredagar
Märta Kron - ingen telefontid på onsdagar
Priyanka Nandy Bihal - ingen telefontid på fredagar
Ramez Dastranj - ingen telefontid på torsdagar
Sefatullah Alimi – ingen telefontid på onsdagar
Subhana Memon - ingen telefontid på onsdagar
Övriga läkare kontaktas via 08-123 426 00 eller via Alltid öppet.
Avboka tid Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.
Tolk Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.
Videomöte
Vi kan boka videomöte med dig Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i Alltid öppet, antingen via appen eller webbsidan alltidoppet.nu
Videomöte med läkare – när du vill få tid snabbt Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare från någon av de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Stockholm. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.
Avgifter Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.
Ombud för barn Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.
Tolk Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk
Support tekniska frågor Läs mer om hur du laddar ner appen, hur ett videomöte går till och hur du kan få teknisk support på Alltid öppets webbplats
Öppettider
Vårdcentralens öppettider Måndag, tisdag och torsdag 7-19 Onsdag och fredag 7-17 Kassan/receptionen 7-16.30
Laboratoriets öppettider Måndag 7.15-11.15 och 13.45-15.30 Tisdag-torsdag 7.15-11.15 och 12.45-15.30 Fredag och dag före röd dag 7.15-11.15
Alltid öppet är Region Stockholms plattform för digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer. Du loggar in via appen Alltid öppet eller via alltidoppet.nu i din webbläsare.
I Alltid öppet kan du som är listad hos oss:
Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
Få kallelser och personligt anpassad information från vården
Förnya recept genom chatten
Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Vårdcentral online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
Möta oss i ett videomöte
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden
Du kan ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 dygnet runt. På 1177.se finns också information om hälsa och sjukdomar.
Logga in på 1177.se för att se eventuellt frikort och intyg. Här kan du också läsa din journal från år 2017 och framåt. Det går även att beställa egenprovtagning och se provsvar där.
Övriga digitala vårdärenden hos oss gör du enklast via appen Alltid öppet eller webbplatsen alltidoppet.nu
Praktiskt vid besök
Hitta hit Patron Pehrs väg 8, plan 2, 141 35 Huddinge.
Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.
Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.
Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.
När vi har stängt
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet med Vårdcentral online i Alltid öppet.
Du kan även ringa 1177 för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral! Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer.
Du har även möjlighet att få en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.
Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.
Ibland finns behov av specialistvård och då ordnar vi med remiss för en sådan bedömning. Vi kan även hjälpa till med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg.
På mottagningen kan du både möta specialistläkare i allmänmedicin, ST-läkare som genomför sin utbildning till allmänspecialist eller AT-läkare som genomför utbildning till allmänläkare. ST- och AT-läkare har alltid en specialistläkare som handledare.
Ring direkt till din husläkare
Flera av våra husläkare kan du ringa direkt till. Gäller dig som är listad hos en dem. Om du är osäker på vem som är din husläkare kan du se det via 1177.se
Vi bedömer och ger omvårdnad vid många olika besvär. Du kan bland annat få hjälp med blodtryckskontroll, borttagning av stygn, injektioner och sårvård. Vi erbjuder också rådgivning och förskriver bland annat hjälpmedel.
Barnavårdscentral
Besök gärna barnavårdscentralens egen hemsida för mer information om oss. bvc.sll.se/huddinge/
Barnavårdscentralen erbjuder
Vi erbjuder kvalificerad barnhälsovård från barnets födelse till skolstart. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar främja barnens hälsa, trygghet och utveckling. Vi kan ge stöd och råd i föräldraskapet, upptäcka och förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt uppmärksamma och förebygga risker för barn i närmiljö och samhälle.
Tänk på att inte ta med ditt barn till barnavårdscentralen när barnet är sjukt. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så lite smittrisk som möjligt. Kontakta istället din vårdcentral eller 1177.
Hemsjukvård
Telefon 08-123 426 00, helgfria vardagar 8-17.
Om du har svårt att själv ta dig till vårdcentralen kan du få vård hemma. Vårdcentralen bedömer och planerar ditt eventuella behov av hemsjukvård tillsammans med dig.
Hemsjukvård innebär att du får vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis vara hjälp med läkemedel, omläggning av sår eller provtagning.
Ofta samarbetar olika yrkesgrupper i team. Det kan exempelvis vara undersköterska, sjuksköterska eller läkare. Vilken vårdpersonal som kommer beror på vad du behöver få hjälp med.
Hemsjukvården samarbetar även med hemtjänsten.
Fotsjukvård
Telefon 08-123 426 19
Om vi inte kan svara så lämna ett meddelande så ringer vi tillbaka så fort vi kan. För att få boka behandling måste du först få en remiss från din läkare.
Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:
diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Intyg
Priser för intyg
Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 437 kronor
Förstadagsintyg till arbetsgivare: 437 kronor
Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 875 kronor
Reseåterbud, intyg till resebyrå: 437 kronor
Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.
Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.
Provtagning
Allmänt vid provtagning Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.
Fastande prover Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten, kaffe och te utan mjölk eller socker.
Gör ett uppehåll med Levaxin eller Euthyrox 24 timmar innan provtagningen.
Urinprov Om du ska lämna urinprov är du välkommen att i förväg hämta ett tomt provrör hos vårdcentralen. Du bör lämna morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.
Vila inför provtagning Sitt gärna ner och vila cirka 15 minuter före provtagningen.
EKG-registrering (Remiss krävs) Du som är listad hos oss och har en EKG-remiss från din läkare är välkommen att ringa 08-123 426 30.
Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som har psykisk ohälsa är välkomna att söka vård hos oss. Det kan exempelvis handla om att känna stress, ha sömnsvårigheter, känna nedstämdhet, oro, ångest eller ha problem med utagerande. Boka tid hos oss för en bedömning av din situation.
Vi samarbetar med annan vårdgivare kring behandling vid psykisk ohälsa hos barn och unga. Vid behov kan vi hänvisa vidare efter en första bedömning.
Psykisk ohälsa vuxna
Psykosocial mottagning erbjuder
Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om nedstämdhet, oro, ångest, sömnsvårigheter, svårigheter att hantera stress, krisreaktioner eller beroendeproblematik. Om du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidareremittering.
För att komma till oss behöver du en läkarremiss från Huddinge vårdcentral. Varje nybesökskontakt börjar med ett eller flera bedömningssamtal. Ett besök kostar 275 kr om du inte har frikort.
Hitta hit Vi sitter i lokaler på Patron Pehrs väg 8, plan 2. Samma lokaler som vårdcentralen
Telefon 08 -123 426 00
Öppettider 8-17.
Föreläsningar och grupper
Besöken kostar 275 kr. Adressen är Patron Pehrs väg 8, plan 2. Samma lokaler som vårdcentralen.
Under hösten och vintern erbjuder vi en föreläsning i veckan utifrån fem olika teman rullande. Varje tema återkommande var femte vecka.
Psykologisk viktig kunskap och tips som du kan jobba vidare med utifrån dig själv. Lära dig mer om vanliga psykologiska besvär i förebyggande syfte. Fristående och regelbundna Första Steget-tillfällen för alla intresserade: tips på hemuppgifter och läsning.
Balans i vardagen
Om sömn
Om nedstämdhet och depression
Om stress
Om oro och ångest
Kontakta oss gärna på vårdcentralen för mer information.
En föreläsningsserie om människans olika känslor, hur vi kan hantera dem och förebygga psykisk ohälsa. Ej behandlingsgrupp. En miniserie på 5 tillfällen där föreläsningarna bygger på varandra. Återkommande.
Gruppbehandling för stressrelaterad ohälsa. 10 tillfällen, 1,5 timme per gång plus hemuppgifter mellan träffarna. PST genomför bedömning för inkludering. Behandling innefattar: kartläggning, värderingar och konkreta steg mot förändring, balans och beteendeförändring samt vidmakthållande. Återkommande.
Förebyggande och behandlande där fokus är på att utveckla medkänsla med sig själv och andra, särskilt i situationer där självkritik och negativa tankemönster dominerar som vid nedstämdhet och oro. Behandlingen innehåller övningar som stärker förmågan till medkänsla och att utforska hur självkritik och känslomässiga blockeringar utgör hinder. 5 tillfällen. Återkommande.
Vaccination
För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler.
Prislista
Hepatit A: 475 kronor
Hepatit B: 375 kronor
Hepatit A+B (Twinrix): 725 kronor
Kolera (Dukoral): 450 kronor
Influensa: 350 kronor
Lunginflammation (Pneumokock): 560 kronor
TBE, Fästingburen hjärninflammation: 475 kronor
Waranmottagning
För dig som medicinerar med Waran och är listad hos oss har vi en Waranmottagning.
Hur fungerar det? Tidsbokat besök. Vid ditt besök anmäler du dig i kassan och får där information om vart du ska gå. Efter provtagning sitter du ned i väntrummet och får efter en stund din nya ordination direkt av läkaren.
Äldremottagning
Du som är listad hos oss är välkommen att ringa och tala med vår sjuksköterska direkt, utan att gå via knappval.
Telefon 08-123 426 03, måndag-fredag 8-9
När vi blir äldre kan vårt behov av stöd och hjälp öka. Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa till vår äldremottagning. När du ringer hit får du tala med en erfaren sjuksköterska eller distriktssköterska för hjälp och rådgivning direkt utan att göra knappval.
Lär dig mer om vanliga psykologiska besvär i förebyggande syfte. Få psykologisk viktig kunskap och användbara tips som du kan jobba vidare med utifrån dig själv. Föreläsningarna är fristående och regelbundna, ett första steg för alla intresserade. De innehåller även tips på hemuppgifter och fortsatt läsning.
Kostnad: 275 kronor/tillfälle. Frikort gäller.
Vi erbjuder en föreläsning i veckan utifrån fem olika rullande teman:
Balans i vardagen Grundpelarna i ett hälsosamt liv. Hur får vi till det? Vad är viktigt som basen i vårt mående?
Om sömn Varför sover vi? Hur utvecklas sömnproblem och vad går att göra åt dem?
Om nedstämdhet och depression Vad är nedstämdhet och depression? Vad händer i kroppen? På vilket sätt kan vi hantera nedstämdhet?
Om stress Vad är stress? Vad händer i kroppen? Hur kan vi hantera stress och effekterna av den?
Om oro och ångest Vad är ångest och vilken funktion fyller den? På vilket sätt kan vi hantera ångest?
Låter det intressant? Hör av dig till oss på vårdcentralen för anmälan och bokning.