icon-newsNyheter

Nyheter

Förnya dina recept inför sommaren

Har du de läkemedel du behöver inför sommaren? Förnya ditt recept i god tid.

Det enklaste sättet att förnya recept är att skicka en förfrågan till vårdcentralen genom att chatta med oss i vår app Alltid öppet, eller genom att logga in på 1177.se.

Det är en läkare som bedömer om du kan få ett nytt recept utan att ni behöver träffas. När receptet är förnyat får du ett meddelande om att du kan hämta ut medicinen på ett apotek.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via telefon

Telefon: 08-123 391 50
Telefontider: vardagar klockan 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa uppd dig.

När du ringer vårt telefonnummer får du följande val:

  • Lämna återbud, kan lämnas dynget runt
  • Förnya recept
  • Rådgivning
  • Tidsbokning
  • Information in english

Chatt

Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Videomöte

Vi erbjuder videomöte med läkare. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning kan du få en tid för besök. Boka videomötet i appen Alltid öppet.

Vid infektionsbesvär

Om du får infektionsbesvär som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök ber vi dig kontakta oss för att omboka ditt besök.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Du kan avboka din tid dygnet runt på telefon 08-123 391 50. Tala in:

  • ditt namn, eller ditt barns namn
  • personnummer på den person som har den bokade tiden
  • datum och tid som du vill avboka

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17 

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 8-16 (lunchstängt 12-13)
Fredag och dag före röd dag 8-15 (lunchstängt 12-13)

Laboratoriet drivs av Unilab.

 

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Praktiskt vid besök

Hitta hit
T-bana: Tag röda linjen till station Gärdet och ta uppgången mot Värtahamnen. Det är sedan endast några minuters promenad till oss på Sandhamnsgatan 4.

Buss: Blå buss nummer 1 stannar på Värtavägen endast några minuter från oss, vid tunnelbanestation Gärdet.

Bil: Gärdets Vårdcentral ligger nära Värtahamnen. Till oss åker du endera via Valhallavägen/Värtavägen eller via Tegeluddsvägen/Värtavägen och sedan svänger du av upp på Sandhamnsgatan.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Lista dig hos oss via 1177.se

Videomöte

Videomöte

Vi kan erbjuda dig ett kort bedömningsbesök via video med läkare på vår vårdcentral. Om läkaren bedömer att du är i behov av ytterligare undersökning, provtagning eller uppföljning kan du få en tid för besök hos oss. Nya tider läggs ut löpande. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet.

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Ring och boka tid till läkare för såväl akuta som icke akuta besvär, förnyelse av recept eller om du önskar en telefontid till läkare.

Telefon: 08-123 391 50, vardagar 8-17

Om du behöver avboka din tid så går det bra att ringa dygnet runt och avboka, vi lyssnar av alla meddelanden varje morgon.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2021-12-06

Sjuksköterskemottagning

Ring och boka tid för såväl akuta som icke akuta besvär:

Telefon: 08-123 391 50, vardagar 8-17

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2021-12-06

Astma/Allergi/KOL

Du behöver boka tid till läkare för att få en remiss till vår astma/KOL-mottagning.

Telefon 08-123 391 50

Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder

Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.

Sluta-Röka-Linjen

Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.

Läs mer på slutarokalinjen.se

Senast ändrad: 2021-12-06

Diabetesmottagning

Kontakt
Diabetessköterska Camilla Braun 08-123 393 21, telefontid torsdagar 13.30-14.

Övriga tider ring 08-123 391 50

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2021-12-06

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2022-01-02

Hemsjukvård

Vi samarbetar bland annat med hemtjänsten och stadsdelsförvaltningen på Östermalm.

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-02-19

Intyg

Vill du ha hjälp med intyg är det följande priser som gäller hos oss:

  • Adoption, 900 kronor
  • Utbildning, studier utomlands, 1 125 kronor
  • Visum, 375  kronor
  • Anställning, friskintyg: 750 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 375 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 375 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 750 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 375 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 375 kronor

* Timtaxa innebär 300 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart. 

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Senast ändrad: 2018-02-19

Provtagning

Laboratoriets öppettider
Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-15

OBS! Lunchstängt 12-13

Laboratoriet drivs av Unilabs.

Frågor inför din provtagning?
Ring 077-140 77 40

Du behöver inte vara patient hos oss för att lämna prover, under förutsättning att du har fått en elektronisk labbremiss eller har med dig en pappersremiss. Ditt provresultat får du av den läkare som remitterat dig för provtagning.

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-02-19

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Senast ändrad: 2021-12-01

Psykisk ohälsa vuxna

Boka tid till någon av våra läkare så får du hjälp med remiss till någon av våra externa psykologer eller psykoterapeuter.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-02-19

Vaccination

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Senast ändrad: 2022-03-10

Äldremottagning

Telefon 08-123 391 40, vardagar 14-14.30

Övriga tider är du välkommen att ringa vårt vanliga nummer 08-123 391 50.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Äldremottagningen erbjuder: 

  • Telefonrådgivning av sjuksköterska
  • Hjälp vid inkontinens
  • Genomgång av dina mediciner
  • Individuell vårdplanering
  • Demensutredning
  • Samtal om levnadsvanor
Senast ändrad: 2023-01-23
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Marie Leifsdotter

Verksamhetschef

Anette Timgren

Medicinsk sekreterare, Systemadministratör

Elsa Åkesson Åhlèn

Medicinsk sekreterare, systemadministratör

Carola Lindmark Gryvelius

ST-läkare

Emelie Vonhem

Leg. läkare

Emilia Eklund

ST-läkare

Franck Rinaldetti

Specialist i allmänmedicin

Ming Liu

ST-läkare

Miriam Höjeberg

AT-läkare

Måns Nedlich

Specialist i allmänmedicin

Naser Yousef Nejad

Specialist i allmänmedicin

Nina Smith

Specialist i allmänmedicin

Anne Wennberg

Distriktssköterska

Bernadeta Kapula

Sjuksköterska

Camilla Braun

Distriktssköterska

Gabriella Appel

Sjuksköterska

Lina Blomgren

Distriktssköterska

Masiliso Törnfeldt

Sjuksköterska

Viran Fröberg

Sjuksköterska

Anna Kouvonen

Undersköterska

Helena Ingman

Undersköterska

Marie Isaksson

Undersköterska

Nandin Bayanbaatar

Undersköterska

Tanja Poliukhovych

Undersköterska

Till toppen