icon-newsNyheter

Nyheter

Chatta med oss för snabb hjälp

Du känner väl till att du kan chatta med oss på vårdcentralen? Det är ett enkelt sätt att kontakta oss utan att behöva passa telefontider. Du loggar in säkert i Alltid öppet och skriver din fråga när det passar dig. Ladda ner appen Alltid öppet eller besök alltidoppet.nu.

Våra sjuksköterskor svarar på vardagar så snart de har möjlighet. Du får ett meddelande när deras svar finns i appen. Om vi bedömer att du behöver få ett besök eller videomöte för ditt besvär kan vi också erbjuda dig en tid för detta. Även denna tidbokning ser du i så fall i Alltid öppet.

Testa gärna att använda Alltid öppet nästa gång du ska kontakta oss.

alltidoppet.nu
Publicerad: 2024-12-03
Kontakt

Kontakt

Boka tid


Boka digitalt

Använd vår digitala tjänst Alltid öppet. Där kan du utföra olika vårdärenden, se kallelser och chatta med oss för rådgivning och tidsbokning.
Logga in i Alltid öppet 

Boka tid via telefon 
Telefonnummer: 08-123 391 50
Telefontid: Vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Avboka tid
Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år. 

Avboka din tid dygnet runt på 08-123 391 50. Tala in ditt namn, eller ditt barns namn, personnummer på den person som har den bokade tiden samt datum och tid som ska avbokas. 

Tolk
Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Videomöte


Vi kan boka videomöte med dig
Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i Alltid öppet, antingen via appen eller webbsidan alltidoppet.nu

Videomöte med läkare – när du vill få tid snabbt 
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare från någon av de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Stockholm. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Avgifter 
Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor 
Läs mer om hur du laddar ner appen, hur ett videmöte går till och hur du kan få teknisk support på Alltid öppets webbplats

Öppettider


Vårdcentralens öppettider 

  • Måndag 7.30-18
  • Tisdag 7.30-18
  • Onsdag 8-18
  • Torsdag 8-18
  • Fredag 8-17

Laboratoriets öppettider 
Måndag-torsdag 8-16
Fredag och dag före röd dag 8-15

Laboratoriet drivs av Unilabs.

 

Alltid öppet


I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Vårdcentral online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur tjänsten fungerar

1177

Du kan ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 dygnet runt. På 1177.se finns också information om hälsa och sjukdomar.

Logga in på 1177.se för att se eventuellt frikort och intyg. Här kan du också läsa din journal från år 2017 och framåt. Det går även att beställa egenprovtagning och se provsvar där.

Övriga digitala vårdärenden hos oss gör du enklast via appen Alltid öppet eller webbplatsen alltidoppet.nu

Praktiskt vid besök


Hitta hit

T-bana: Tag röda linjen till station Gärdet och ta uppgången mot Värtahamnen. Det är sedan endast några minuters promenad till oss på Sandhamnsgatan 4.

Buss: Blå buss nummer 1 stannar på Värtavägen endast några minuter från oss, vid tunnelbanestation Gärdet.

Bil: Gärdets Vårdcentral ligger nära Värtahamnen. Till oss åker du endera via Valhallavägen/Värtavägen eller via Tegeluddsvägen/Värtavägen och sedan svänger du av upp på Sandhamnsgatan.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177:s e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet med Vårdcentral online i Alltid öppet.

Du kan även ringa 1177 för rådgivning och hänvisning.
Vid livshotande tillstånd ring 112.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att få en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Lista dig hos oss via 1177.se

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om den vård vi erbjuder.

Läkarmottagning

Du kan boka tid till läkare via chatten i Alltid öppet eller via telefon.

Telefontid till läkare 
Om du vill komma i kontakt med din behandlande läkare så finns det möjlighet till detta via läkarens egen telefontid. Observera att du endast kan få en telefontid under den tid som telefontiden äger rum.

Telefonnummer: 08-123 391 50, knappval 5
Telefontid: Måndag, tisdag (endast specialistläkare), torsdag och fredag 13-13.30.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av specialistvård och då ordnar vi med remiss för en sådan bedömning. Vi kan även hjälpa till med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg.

På mottagningen kan du både möta specialistläkare i allmänmedicin, ST-läkare som genomför sin utbildning till allmänspecialist eller AT-läkare som genomför utbildning till allmänläkare. ST- och AT-läkare har alltid en specialistläkare som handledare.

Sjuksköterskemottagning

Ring och boka tid för såväl akuta som icke akuta besvär:

Telefon: 08-123 391 50, vardagar 8-17

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

Vi bedömer och ger omvårdnad vid många olika besvär. Du kan bland annat få hjälp med blodtryckskontroll, borttagning av stygn, injektioner och sårvård. Vi erbjuder också rådgivning, gör hälsokontroller och förskriver bland annat hjälpmedel.

Astma/Allergi/KOL

Du behöver boka tid till läkare för att få en remiss till vår astma/KOL-mottagning.

Telefon 08-123 391 50

Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder

Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.

Sluta-Röka-Linjen

Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.

Läs mer på slutarokalinjen.se

Diabetesmottagning

Kontakt

Kontakta vår diabetessköterska
Telefon: 08-123 391 50, torsdagar 13-13.30.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.

Hemsjukvård

Vi samarbetar bland annat med hemtjänsten och stadsdelsförvaltningen på Östermalm.

Om du har svårt att själv ta dig till vårdcentralen kan du få vård hemma. Vårdcentralen bedömer och planerar ditt eventuella behov av hemsjukvård tillsammans med dig.

Hemsjukvård innebär att du får vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis vara hjälp med läkemedel, omläggning av sår eller provtagning.

Ofta samarbetar olika yrkesgrupper i team. Det kan exempelvis vara undersköterska, sjuksköterska eller läkare. Vilken vårdpersonal som kommer beror på vad du behöver få hjälp med.

Hemsjukvården samarbetar även med hemtjänsten.

Intyg

Vi utfärdar olika typer av intyg, dock i begränsad utsträckning. Vill du ha hjälp med intyg är det följande priser som gäller hos oss:

  • Adoption, 900 kronor
  • Utbildning, studier utomlands, 1 125 kronor
  • Visum, 375  kronor
  • Anställning, friskintyg: 750 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 375 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 375 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 750 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 375 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa. 
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 375 kronor

*Timtaxa är 300 kr plus eventuell moms per påbörjad kvart. 

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Provtagning

Laboratoriets öppettider
Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-15

Frågor inför din provtagning?
Ring 077-140 77 40

Du behöver inte vara patient hos oss för att lämna prover, under förutsättning att du har fått en elektronisk labbremiss eller har med dig en pappersremiss. Ditt provresultat får du av den läkare som remitterat dig för provtagning.

Allmänt vid provtagning 
Provtagning sker endast i samband med ett läkarbesök på vårdcentralen.

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover 
Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten, kaffe och te utan mjölk eller socker.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov 
Om du ska lämna urinprov är du välkommen att i förväg hämta ett tomt provrör hos vårdcentralen. Du bör lämna morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Vila inför provtagning
Sitt gärna ner och vila cirka 15 minuter före provtagningen.

Laboratoriet drivs av Unilabs.

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som har psykisk ohälsa är välkomna att söka vård hos oss. Det kan exempelvis handla om att känna stress, ha sömnsvårigheter, känna nedstämdhet, oro, ångest eller ha problem med utagerande. Boka tid hos oss för en bedömning av din situation.

Psykisk ohälsa vuxna

Boka tid till någon av våra läkare så får du hjälp med remiss till någon av våra externa psykologer eller psykoterapeuter.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om nedstämdhet, oro, ångest, sömnsvårigheter, svårigheter att hantera stress, krisreaktioner eller beroendeproblematik. Om du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidareremittering.

Vaccination

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Äldremottagning

Telefon 08-123 391 40, vardagar 14-14.30

Övriga tider är du välkommen att ringa vårt vanliga nummer 08-123 391 50.

När vi blir äldre kan vårt behov av stöd och hjälp öka. Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa till vår äldremottagning. När du ringer hit får du tala med en erfaren sjuksköterska eller distriktssköterska för hjälp och rådgivning direkt utan att göra knappval.

Äldremottagningen erbjuder: 

  • Telefonrådgivning av sjuksköterska
  • Hjälp vid inkontinens
  • Genomgång av dina mediciner
  • Individuell vårdplanering
  • Demensutredning
  • Samtal om levnadsvanor
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Marie Leifsdotter

Verksamhetschef

Anette Timgren

Medicinsk sekreterare, Systemadministratör

Elsa Åkesson Åhlèn

Medicinsk sekreterare, systemadministratör

Carola Lindmark Gryvelius

ST-läkare

Emelie Vonhem

ST-läkare

Emilia Eklund

ST-läkare

Filippa Linde

AT-läkare

Franck Rinaldetti

Specialist i allmänmedicin

Mahta Memar

AT-läkare

Ming Liu

ST-läkare

Nathalie Hollink Dzabic

Specialist i allmänmedicin

Susanne Ouyang-Bergström

Specialist i allmänmedicin

Anne Wennberg

Distriktssköterska

Bernadeta Kapula

Sjuksköterska

Elisabeth Astell

Distriktssköterska

Emeli Westerstråhle Sjölin

Distriktssköterska

Helén Frid

Distriktssköterska

Johanna Knutstedt

Sjuksköterska

Lina Blomgren

Distriktssköterska

Maria Hedberg

Sjuksköterska

Nicole Pivrè

Distriktssköterska

Viran Fröberg

Sjuksköterska (tjänstledig)

Iwona Duda

Undersköterska

Marie Isaksson

Undersköterska

Nandin Bayanbaatar

Undersköterska

Tanja Poliukhovych

Undersköterska

Till toppen