Planerat driftuppehåll i Alltid öppet

Natten mellan 7–8 december klockan 22:30-00:30 genomförs ett planerat underhållsarbete i appen Alltid öppet. Underhållsarbetet görs för att förbättra appens funktionalitet och prestanda. Under tiden som arbetet pågår kommer det inte gå att logga in i Alltid öppet.

 

 




icon-newsNyheter

Nyheter

Influensatider – dags att vaccinera dig mot säsongsinfluensa

Influensa orsakas av ett virus och är mycket smittsamt. Det sprids genom luften om någon är sjuk, hostar eller nyser. Du kan skydda dig mot influensa genom att vaccinera dig hos oss på vårdcentralen. Vaccinationen behöver upprepas varje år.

Du rekommenderas att vaccinera dig mot influensa om du är 65 år eller äldre, är gravid efter vecka 12 eller har ökad risk för att bli allvarligt sjuk på grund av exempelvis hjärtsjukdom, lungsjukdom, diabetes eller mycket kraftig övervikt. Vaccinationen är kostnadsfri för dig som rekommenderas att vaccinera dig. Det är läkaren som behandlar dig som bedömer det.

Om du har fyllt 65 år och är listad hos oss bokar du enklast din vaccination mot influensa i vår app Alltid öppet. Du som inte har möjlighet att boka digitalt kan ringa och boka.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 374 80
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Bokningsbara "akuttider"

Vi har inte längre någon öppen drop-in, utan erbjuder i mån av plats kortare "akuttider" för infektioner, utslag, enklare receptförnyelser samt andra mindre åkommor. Tiderna bokas via telefon.

Chatt

Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Praktiskt vid besök

Vi finns på Lasarettvägen 6 i Nacka. 

Hitta hit
Karta

Anmäl och betala ditt besök i receptionen.

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via vår app Alltid öppet eller via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Förnyelse av recept

Om du behöver förnyat recept på medicin som tidigare är utskriven av oss, kan du kontakta oss via telefon. Tänk på att höra av dig i god tid innan din medicin tar slut. Gäller ej sömn- och smärtstillande läkemedel där du vid kontakt kan få besked att det krävs ett läkarbesök.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2018-02-01

Sjuksköterskemottagning

För att boka tid hos sjuksköterska kan du antingen ringa 08-123 374 80, boka direkt i vår reception eller använda 1177 Vårdguidens e-tjänster

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-02-01

Astma/Allergi/KOL

Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder

Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.

Sluta-Röka-Linjen

Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.

Läs mer på slutarokalinjen.se

Senast ändrad: 2018-02-01

Diabetesmottagning

Du som har diabetes erbjuds besök hos läkare 1 gång per år för kontroll. Läkarbesöket varvas med besök hos specialutbildad diabetessköterska, normalt 1 sjuksköterskebesök per år.

Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.

Senast ändrad: 2018-02-01

Fotsjukvård

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2022-01-02

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-02-01

Livsstil

Här kan du få enskilda samtal rörande viktnedgång, fysisk aktivitet på recept, rökning och alkohol eller vad du själv tycker är viktigt att få hjälp och stöd med.

Livsstilsmottagningen erbjuder

Önskar du hjälp med att förändra dina levnadsvanor, öka motionen, ändra dina matvanor eller sova bättre? På livsstilsmottagningen kan du få kunskap och inspiration till att göra förändringar som får dig att må bättre. 

Senast ändrad: 2018-02-01

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Senast ändrad: 2021-12-01

Psykisk ohälsa vuxna

Du får kontakt med vår psykolog genom remiss från din läkare.

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-02-01

Vaccination

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Senast ändrad: 2022-03-10

Waranmottagning

Du som använder medicinen Waran behöver regelbundet ta blodprov för att kontrollera att du får rätt dos. Det är viktigt att du registrerar dig i huvudkassan innan varje provtagning

Som patient hos oss för du en tid för nästa provtagning.

Vill du veta mer om Waran och provtagning är du välkommen att fråga din läkare eller någon av våra undersköterskor.

Senast ändrad: 2018-04-09

Äldremottagning

Telefon
För att boka besök, få rådgivning eller information ringer du telefonnummer 08-123 374 85.

Telefontid
Måndag-fredag 8.15-12.00
Övriga tider är du välkommen att ringa vårt vanliga telefonnummer 08-123 374 80.

Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.

Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.

Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.

Senast ändrad: 2021-05-04
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Anna Ek

ST-läkare

Camilla Jedefors

Specialist i allmänmedicin

Elena Romanova

Specialist i allmänmedicin

Elisabeth Kuldkepp

ST-läkare

Emma Andersson

Specialist i allmänmedicin

Eva Espmark

Specialist i allmänmedicin

Josefin Alden

AT-läkare

Kristin Michelet

ST-läkare

Leda Kjaer Skau

ST-läkare

Moa Strandh

ST-läkare

Pia Norling

Specialist i allmänmedicin

Stefan Risberg

Specialist i allmänmedicin

Vegard Kaldestad

ST-läkare

Anna Andersson

Psykolog

Daniel Maroti

Psykolog

Elin Lannemyr

PTP-Psykolog

Stina Björngrim

Psykolog

Annelie Vikenborg

Distriktssköterska

Irmeli Korkala

Distriktssköterska

Karola Sandgren

Sjuksköterska

Lena Ljungberg

Distriktssköterska

Mari Viklund

Enhetschef/Distriktssköterska

Maria Lind

Sjuksköterska

Maria Ramstedt

Sjuksköterska

Marie Gustafsson

Sjuksköterska

Nadja

Sjuksköterska

Thérese Jurmala

Distriktssköterska

Grace Shempemba

Undersköterska

Helen Magnusson

Undersköterska

Suzanne Odenman

Undersköterska

Tina Johansson

Undersköterska

Yonas Petros

Undersköterska

Marie Pilhjerta

Verksamhetschef

Katja Henelius

Medicinsk sekreterare

Mari Viklund

Enhetschef

Susanne Hannusas

Medicinsk sekreterare

Veronika Gutierrez Pinto

Undersköterska, receptionist

Till toppen