Planerat driftuppehåll i Alltid öppet

Natten mellan 7–8 december klockan 22:30-00:30 genomförs ett planerat underhållsarbete i appen Alltid öppet. Underhållsarbetet görs för att förbättra appens funktionalitet och prestanda. Under tiden som arbetet pågår kommer det inte gå att logga in i Alltid öppet.

 

 




icon-newsNyheter

Nyheter

Bli fri från din pollenallergi med allergivaccination

Är du en av dem som lider av pollenallergi? Nu erbjuder vi allergivaccination. Det är en smidig behandling som kan hjälpa många att en gång för alla bli av med sin allergi. De flesta blir helt symtomfria.

Som en av få vårdcentraler i länet är vi certifierade för att kunna erbjuda våra listade patienter allergivaccination. Till skillnad från allergimedicin som behandlar symtomen angriper allergivaccination själva orsaken till allergin.

Hur går behandlingen till?

Till att börja med får du besöka oss och lämna blodprov för att utreda om allergibehandling är en lämplig behandling för dig. Allergivaccination i tablettform kan behandla allergi mot björkpollen, gräs, och kvalster. Vid kraftig allergi inleds behandlingen första gången med en allergispruta. Annars består behandlingen av medicinering i form av tabletter som patienten själv tar under två års tid.

- Den här nya behandlingen är revolutionerande på så vis att den ges i form av tabletter. Jämfört med tidigare behandlingar som getts i form av sprutor har nu patienten frihet att befinna sig var som helst medan behandlingen pågår, säger Andreas Dahlqvist, verksamhetschef vid Stocksunds vårdcentral och Djursholms husläkarmottagning.

Effekten märks redan under tiden som behandling pågår. Men trots att symtomen försvinner är det viktigt att fullfölja hela behandlingen, annars kan immunsystemet börja reagera på allergenet igen. Patienten erbjuds regelbundna kontroller för att följa utvecklingen. Behandlingen ingår i högkostnadsskyddet.

Kroppens immunsystem vänjer sig

Genom att regelbundet utsätta sitt immunsystem för en kontrollerad mängd allergen så vänjer sig kroppen gradvis så att toleransen mot allergenet ökar. Det innebär att immunsystemet inte längre reagerar på allergenet. Dina besvärliga symtom avtar och behovet av allergimedicin upphör för de flesta.

Behandlingen behöver påbörjas innan pollensäsongen startar för att inte immunsystemet ska påverkas för mycket. De som kontaktar vårdcentralerna nu kommer kunna påbörja sin behandling under vintern. Kontakta vårdcentralen om du är intresserad.

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177.se

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 368 00
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Boka videomöte

Du kan boka videomöte med våra läkare, sjuksköterskor och vårt psykosociala stöd som alternativ till att besöka oss. Du bokar och genomför videomötet i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Boka videomöte på en tid som passar dig. Du hittar lediga tider på vår vårdcentral under rubriken ”Boka tid på mottagning” och vidare under vår vårdcentral.
  4. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  5. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset.

Videomöte utanför våra öppettider

Genom ett samarbete mellan alla vårdcentraler i Region Stockholms regi kan vi erbjuda videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. Du bokar videomöten i appen Alltid öppet under "Husläkarmottagning online".

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-14.30.

Alltid öppet

I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.

I appen kan du som är listad hos oss:

  • Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
  • Avboka eller omboka din tid hos oss
  • Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
  • Få kallelser och personligt anpassad information från vården
  • Förnya recept genom chatten
  • Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
  • Möta oss i ett videomöte
  • Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
  • Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden

Läs mer om hur appen fungerar >>

1177.se - e-tjänster

På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177.se

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du tar dig till oss med buss 606 eller 601 från Danderyds sjukhus eller Mörby Centrum. Vi ligger i Djursholms centrum beläget nära Coop och Apoteket.

Vår besöksadress är Gudmundvägen 9 i Djursholm.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via vår app Alltid öppet eller via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Läs mer om hur du laddar ner appen och hur ett videmöte går till på slso.regionstockholm.se/alltid-oppet

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Bokningsbara snabbtider

För kortare besök till läkare, vid till exempel infektioner, urinvägsbesvär eller hudförändringar, släpper vi bokningsbara tider 24 timmar i förväg. Dessa kan ni boka via 1177.se eller appen Alltid öppet.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).

Senast ändrad: 2021-11-12

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Fotsjukvård

Telefonnummer
08-587 543 24 

Telefontid
Måndag 13.30-14.30
Onsdag 10-10.45

Remiss krävs.

Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:

  • diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
  • cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
  • svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
  • vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
Senast ändrad: 2022-09-02

Hemsjukvård

Telefonnummer: 08-123 39 775
Telefontid: vardagar 11.30-12.30

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2022-05-18

Psykisk ohälsa vuxna

Du får kontakt med vår psykolog genom remiss från din läkare. 

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-01-26

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Kontakt

För att få hjälp med psykisk ohälsa ska ni ringa oss på telefon: 08-123 397 50, telefontid: vardagar 8-17. Sjuksköterska hos oss kommer att göra en telefonbedömning. Denna bedömning kan resultera i ett besök hos oss eller i en remiss vidare till Första linjens psykiatri för barn- och ungdom på Stocksunds vårdcentral.

Första linjens uppdrag

Första linjens psykiatri består av två psykologer, en kurator, en sjuksköterska och en läkare och arbetar med bedömning, behandling och föräldrastöd. Första linjen har ett nära samarbete med alla vårdcentraler i Danderyds kommun och samverkar också med skolor.

Vanliga orsaker att man kommer till oss är:

  • Nedstämdhet, depression
  • Ångest, oro, stress
  • Krisreaktioner
  • Utbrott
  • Rädslor och blygsel
  • Trots/utagerande beteende
  • Sömnsvårigheter
  • Symtom på ätstörning i ett tidigt skede
  • Psykosomatiska symtom

Vi utreder däremot inte neuropsykiatriska frågeställningar. Om ni har funderingar av detta slag kontakta barnets elevhälsa.

Vid akuta fall kontakta BUP "En väg in" (vardagar 7.30-16) telefon 08-514 524 50 eller BUP Akutenhet (kvällar, nätter, helger) telefon 08-616 69 00.

Så här arbetar vi i Första linjen

Under första samtalet träffar behandlare föräldrarna och barnet/ungdomen för en bedömning. Därefter ges förslag på insatser, det kan vara: KBT-behandling, stödsamtal, föräldrastöd eller samverkan med skola. Första linjen hjälper till med hänvisning eller remittering i de fall vi bedömer att barnet/ungdomen behöver annan hjälp.

Senast ändrad: 2021-12-01

Provtagning

Karolinska Universitetslaboratorium tar emot alla som har med en remiss. Tänk på att väntetiderna ofta är kortare i slutet av veckan. 

Telefonnummer: 08-753 66 25.

Öppettider: måndag-torsdag klockan 8-16, fredagar klockan 8.00-14.30.

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-01-26

Vaccination

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. 

Senast ändrad: 2022-03-10
Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Andreas Dahlqvist

Verksamhetschef

Regina Richardson

Enhetschef, Distriktssköterska/Astma/KOL

Kjersti Conradi-Christophe

Medicinsk sekreterare

Elnaz Abedi

Administratör

Marina Persson

Receptionist

Alf Holmgren

Specialist i internmedicin

Einar Rosén

Leg. läkare

Gelas Salih Saeed

specialist allmänmedicin

Mariana Lorca

ST-läkare

Tjänstledig, åter februari 2023

Pia Ferlander

Leg. läkare

Sara Karpsen

Specialist i allmänmedicin, studierektor

Thore Karlsson

Specialist i allmänmedicin

Veronika Sruogaite

Specialist i allmänmedicin

Victor Dracke-Thessén

ST-läkare

Tjänstledig, åter november 2022

Eva Svensson

Sjuksköterska

Joyce Björklund

Sjuksköterska

Lisa Edin

Sjuksköterska

Alina Sarwar

Undersköterska

Mekdelawit Gobeze

Undersköterska

Zohreh Mohseni

Medicinsk fotvård, Undersköterska

Remiss krävs

Joyce Björklund

Sjuksköterska

Nathalia Kuplenik

Sjuksköterska

Alina Sarwar Ali

Undersköterska

Mekdelawit Gobeze

Undersköterska

När vi har stängt

När vi har stängt

När vi har stängt och du inte kan vänta går det bra att ringa 1177 Vårdguiden för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Vi erbjuder även videomöte med läkare i appen Alltid öppet alla dagar 7-21.

Till toppen