Munskydd vid besök

Vård och omsorg påverkas inte av de ändrade restriktionerna kring covid-19 som gäller från 29 september 2021. Alla patienter och medföljande ska fortfarande bära munskydd under hela besöket hos oss. Det är bra att bära munskyddet redan när du kommer. Om du inte har något munskydd får du ett av oss. De under 16 år undantas.




icon-newsNyheter

Nyheter

Vaccination hos oss

Årets vaccination mot säsongsinfluensa pågår och till att börja med erbjuder vi personer som är 65 år eller äldre, och yngre personer som har vissa underliggande sjukdomar, möjlighet att kostnadsfritt boka en tid för vaccination hos oss. Du som tillhör någon av dessa grupper rekommenderas att vaccinera dig för att du inte ska bli allvarligt sjuk av influensa eller en följdsjukdom. Influensavaccin och vaccination mot covid-19 kan ges vid samma tillfälle. Men det ska gå minst fem månader mellan dos två och dos tre.

Se tider och hur du bokar

Vaccination mot covid-19

Om du vill vaccinera dig mot covid-19 rekommenderar vi dig att i första hand vända dig till en vaccinationsmottagning för att snabbt få din vaccination. All vaccination mot covid-19 är kostnadsfri.

Tre sätt om du vill gå till vaccinationsmottagning:

  1. Ladda ner appen Alltid öppet och boka en tid för vaccination på vaccinationsmottagning.
  2. Ring telefonbokningen 08-428 429 30 och boka en tid på vaccinationsmottagning.
  3. Gå till en vaccinationsmottagning som erbjuder drop-in.

Du kan också boka en tid för vaccination mot covid-19 här hos oss på vårdcentralen.

Dos 3 av vaccination mot covid-19

Folkhälsomyndigheten rekommenderar vissa grupper en tredje påfyllnadsdos. Du kan ta den tredje dosen tidigast fem månader efter dos två.

  • Om du är född 1956 eller tidigare kan du snabbt få en tid för tredje dosen hos en vaccinationsmottagning. Se punkt 1-3 ovan hur du gör. Du kan även kontakta oss.
  • Om du har hemsjukvård från oss och har vaccinerat dig med två doser kommer vi att erbjuda dig en tredje dos.
  • Om du har hemtjänst och är yngre än 65 år ber vi dig ta med det brev du fått om vaccination som intygar att du har hemtjänst från kommunen när du kommer till oss.

Läs mer om vaccination hos oss

Kontakt

Kontakt

Boka tid

Boka tid via webben

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt boka, omboka och avboka tid dygnet runt. Du behöver ha BankID för att logga in. Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Boka tid via telefon

Telefonnummer: 08-123 368 00
Telefontid: vardagar 8-17

Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.

Chatt

Om du har haft en vårdkontakt med oss under de senaste tre åren kan du chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 24 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.

Omboka om du får infektionsbesvär

Om du får infektionssymtom som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök hos oss vill vi att du kontaktar oss. Vi kan omboka till videobesök eller till vår infektionsanpassade mottagning. Du kan avboka besöket samma dag utan kostnad vid misstanke om covid-19.

Avboka tid

Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.

Tolk

Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.

Boka videomöte

Du kan boka videomöte med våra läkare, sjuksköterskor och vårt psykosociala stöd som alternativ till att besöka oss. Du bokar och genomför videomötet i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Boka videomöte på en tid som passar dig. Du hittar lediga tider på vår vårdcentral under rubriken ”Boka tid på mottagning” och vidare under vår vårdcentral.
  4. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  5. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset.

Videomöte utanför våra öppettider

Genom ett samarbete mellan alla vårdcentraler i Region Stockholms regi kan vi erbjuda videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. Du bokar videomöten i appen Alltid öppet under "Husläkarmottagning online".

Öppettider

Vårdcentralens öppettider

Vardagar 8-17

Laboratoriets öppettider

Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-14.30.

Praktiskt vid besök

Hitta hit
Du tar dig till oss med buss 606 eller 601 från Danderyds sjukhus eller Mörby Centrum. Vi ligger i Djursholms centrum beläget nära Coop och Apoteket.

Vår besöksadress är Gudmundvägen 9 i Djursholm.

Karta

Lämna synpunkter

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

Vi vill gärna veta vad du tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.

Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster 

Du kan också välja att lämna dina synpunkter anonymt. Då fyller du i detta formulär

Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.

1177 Vårdguidens e-tjänster

Obs! På grund av pandemin går det för närvarande inte att boka tid till läkare, sjuksköterska eller psykosociala teamet.

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:

Läs din journal

Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:

  • journalanteckningar
  • vissa provsvar
  • diagnoser
  • vårdbesök

All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.

Översikt recept och läkemedel

Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.

Förnya recept

När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.

Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel

Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.

Logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster

Välj oss som din vårdcentral

Välj oss som din vårdcentral

Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!

Du listar dig enkelt hos oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller i appen Alltid öppet. Vi kan även ordna det på plats när du kommer. 

Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.

Videomöte

Videomöte

Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Husläkarmottagning online.

Vi kan boka videomöte med dig

Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play, AppGallery eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  4. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset. 

Avboka videomöte

Senast 24 timmar innan ditt besök eller videomöte behöver du avboka, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.

Avgifter

Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura.

Ombud för barn

Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen. Första gången du ska agera ombud behöver du klicka på "förälder" och ange barnets personnummer. När du agerar ombud i fortsättningen klickar du på "agera ombud".

Tolk

Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk

Support tekniska frågor

Har du tekniska frågor eller problem med appen mejlar du alltidoppet.slso@sll.se 

Vi erbjuder

Vi erbjuder

Här kan du hitta information om våra olika mottagningar.

Läkarmottagning

Bokningsbara snabbtider

För kortare besök till läkare, vid till exempel infektioner, urinvägsbesvär eller hudförändringar, släpper vi bokningsbara tider 24 timmar i förväg. Dessa kan ni boka via 1177.se eller appen Alltid öppet.

Du kan även boka dem via receptionen eller ringa 08-123 368 00.

Läkarmottagningen erbjuder

Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.

Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg

På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST) och allmäntjänstgöring (AT).

Senast ändrad: 2021-11-12

Sjuksköterskemottagning

Sjuksköterskemottagningen erbjuder

På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.

Senast ändrad: 2018-01-26

Boka videomöte

Du kan boka videomöte med våra läkare, sjuksköterskor och vårt psykosociala stöd som alternativ till att besöka oss. Du bokar och genomför videomötet i appen Alltid öppet.

Så här går det till

  1. Ladda ner appen Alltid öppet kostnadsfritt från Google Play eller App Store.
  2. Logga in säkert med BankID.
  3. Boka videomöte på en tid som passar dig. Du hittar lediga tider på vår vårdcentral under rubriken ”Boka tid på mottagning” och vidare under vår vårdcentral.
  4. Några minuter innan avtalad tid loggar du in i appen. Du hittar ditt videomöte under rubriken Mina ärenden. Tryck på "videomöte" och sedan "starta video". Videomötet startar när vårdgivaren ansluter till mötet.
  5. Sitt på en lugn plats med god internetuppkoppling där du kan prata ostört, använd gärna headset.

Videomöte utanför våra öppettider

Genom ett samarbete mellan alla vårdcentraler i Region Stockholms regi kan vi erbjuda videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. Du bokar videomöten i appen Alltid öppet under "Husläkarmottagning online".

Läs mer om videomöte utanför våra öppettider

Senast ändrad: 2020-01-30

Hemsjukvård

Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.

Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.

Senast ändrad: 2018-01-29

Intyg

Vill du ha hjälp med intyg är det följande priser som gäller hos oss:

  • Anställning, friskintyg: 625 kronor
  • Arbetsförmedling, intyg angående placering med mera: Timtaxa*
  • Behandlingshjälpmedel eller läkemedel, intyg om innehav exempelvis inför en resa: 313 kronor
  • Försäkringsbolag, alla intyg: Timtaxa*
  • Förstadagsintyg till arbetsgivare: 313 kronor
  • Körkortstillstånd, hälsodeklaration: 625 kronor
  • Livsmedelsintyg: Timtaxa*
  • Reseåterbud, intyg till resebyrå: 313 kronor
  • Rättsintyg: Timtaxa*
  • Skolgång, intyg som rör barns skolsituation: 313 kronor

*Timtaxa innebär 250 kronor plus eventuell moms per påbörjad kvart.

Vi erbjuder hjälp med vissa intyg som exempelvis myndigheter och arbetsgivare kräver. Uppge att det gäller intyg när du bokar din tid.

Kostnaden för intyg ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. 

På 1177.se kan du läsa mer om avgifter för intyg.

Vård av barn

Du behöver inte längre skicka in ett läkarintyg när du ansöker om vabb fast ditt barn har varit sjukt eller smittat i mer än sju dagar. Det gäller oavsett orsaken till ditt barns sjukdom eller smitta.

På Försäkringskassans webbplats finns aktuell information kring ersättning

Senast ändrad: 2018-01-30

Medicinsk fotvård

Telefonnummer
08-587 543 24 

Telefontid
Måndag 13.30-14.30
Onsdag 10-10.45

Vi erbjuder medicinsk fotvård. Det kan till exempelvis handla om patienter med komplikationer på grund av diabetes, cirkulationsrubbningar, reumatiska sjukdomar eller andra fotproblem. För besök krävs remiss från din läkare.

Senast ändrad: 2020-10-30

Psykisk ohälsa vuxna

Du får kontakt med vår psykolog genom remiss från din läkare. 

Psykosocial mottagning erbjuder

Vi erbjuder bedömning, rådgivning och behandling för dig som mår psykiskt dåligt. Det kan exempelvis handla om att du är nedstämd, känner oro eller ångest, har sömnsvårigheter eller är i kris. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av psykiatrisk specialistvård erbjuder vi rådgivning och vidare remittering.

Senast ändrad: 2018-01-26

Psykisk ohälsa barn och unga

Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.

Vi kan även ta emot barn i åldern 0-5 år med mild till måttlig psykisk ohälsa.

Djursholms Husläkarmottagning har ett team som arbetar med psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Teamet består av två psykologer, en kurator, en sjuksköterska och en läkare. Teamet arbetar med bedömning, behandling och föräldrastöd. Det finns ett nära samarbete med alla vårdcentraler i Danderyds kommun och vi har samverkan med andra huvudmän, exempelvis skola.

Vanliga orsaker att man kommer till oss är:

  • Nedstämdhet, depression
  • Ångest, oro, stress
  • Krisreaktioner
  • Utbrott
  • Rädslor och blygsel
  • Trots/utagerande beteende
  • Sömnsvårigheter
  • Matsvårigheter, problematiskt förhållningssätt till mat

Kontakt
Ring den husläkarmottagning där barnet är listat. Sjuksköterska på den aktuella husläkarmottagningen gör en primär telefonbedömning för att sedan föreslå insatser alternativt remiss till första linjens psykiatri.

Man kan även komma till teamet på remiss från elevhälsa, BUP, barn- och ungdomsmedicinsk mottagning eller ungdomsmottagning.

Teamet har inte i uppdrag att utreda neuropsykiatriska frågeställningar. Om man har funderingar av detta slag ska man kontakta barnets elevhälsa.

Vid akuta fall hänvisar vi till BUP En väg in - vardagar 7.30-16, 08-123 524 50
eller BUP Akutenhet - kvällar, nätter, helger - 08-123 69 00.

Följande husläkarmottagning har ett samarbete med teamet för barn och ungdomar med psykisk ohälsa i Djursholm:

  • Djursholms husläkarmottagning
  • Stocksunds vårdcentral
  • Danderyds vårdcentral
  • Enebybergs vårdcentral
  • Djursholmsdoktorn
  • Kvartersakuten Mörby centrum
Senast ändrad: 2021-12-01

Provtagning

Karolinska Universitetslaboratorium tar emot alla som har med en remiss. Tänk på att väntetiderna ofta är kortare i slutet av veckan. 

Telefonnummer: 08-753 66 25.

Öppettider: måndag-torsdag klockan 8-16, fredagar klockan 8.00-14.30.

Allmänt vid provtagning

Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.

Fastande prover

Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.

Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.

Urinprov

Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.

Senast ändrad: 2018-01-26

Vaccination

Vaccination mot säsongsinfluensan
Kontakta oss för att boka tid.

För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler. Avgiften för vaccinationer ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård och frikort gäller inte. Även barn och ungdom under 18 år betalar avgift.

Senast ändrad: 2021-11-04
När vi har stängt

När vi har stängt

Husläkarjouren Täby

När vi har stängt hänvisar vi till Husläkarjouren som erbjuder vård på kvällar och helger när din vårdcentral är stängd. Under coronapandemin har husläkarjouren inte möjlighet att ta emot besök. För fysiska besök som inte kan vänta till nästa vardag hänvisar de till närmsta närakut.

Videomöte med läkare
Vi erbjuder även videomöte med läkare alla dagar i veckan mellan klockan 7-21 via appen Alltid öppet.

Övriga tider - kontakta 1177. Vid akut allvarlig skada eller sjukdom ring 112.

Vi som jobbar här

Vi som jobbar här

Alva Enander

Specialist i allmänmedicin, Verksamhetschef

Athina Naderi

ST-läkare

Gelas Salih Saeed

specialist allmänmedicin

Mariana Lorca

ST-läkare

Nils Mårten Hauffman

Leg. läkare

Victor Dracke-Thessén

ST-läkare

Antonia Silfverhielm

Sjuksköterska

Eva Svensson

Sjuksköterska

Joyce Björklund

Sjuksköterska

Regina Richardson

Distriktssköterska/Astma/KOL

Elnaz Abedi

Undersköterska

Marina Persson

Undersköterska

Zohreh Mohseni

Medicinsk fotvård, Undersköterska

Emma Eklöf

Barnpsykolog

Frida Dahlbäck

Barnpsykolog

Marina Peregonchuk

Psykolog

Kjersti Conradi-Christophe

Medicinsk sekreterare

Madeleine Murray

Medicinsk sekreterare

Till toppen