Du känner väl till att du kan chatta med oss på vårdcentralen? Det är ett enkelt sätt att kontakta oss utan att behöva passa telefontider. Du loggar in säkert i Alltid öppet och skriver din fråga när det passar dig. Ladda ner appen Alltid öppet eller besök alltidoppet.nu.
Våra sjuksköterskor svarar på vardagar så snart de har möjlighet. Du får ett meddelande när deras svar finns i appen. Om vi bedömer att du behöver få ett besök eller videomöte för ditt besvär kan vi också erbjuda dig en tid för detta. Även denna tidbokning ser du i så fall i Alltid öppet.
Testa gärna att använda Alltid öppet nästa gång du ska kontakta oss.
Om du listar ditt barn hos Boo BVC följer vi barnets utveckling tillsammans med dig som förälder. Från det att barnet är nyfött fram tills det börjar skolan finns vi med längst vägen som ett stöd i föräldraskapet - utifrån ert och barnets behov.
Du hittar oss på samma adress som Boo vårdcentral intill Orminge centrum i Nacka.
Hos oss möter ni specialistutbildade barnsjuksköterskor som har bred kunskap om barn och ett stort engagemang. Regelbundna hälsokontroller, utvecklingsbedömningar och vaccinationer ger trygghet. Vi följer barnhälsovårdens program. Vid behov så har vi ett nära samarbete med övrig specialistvård och kan hjälpa ditt barn vidare i vården om det skulle behövas. Allt är kostnadsfritt.
Det ska vara lätt för dig att nå oss. Därför erbjuder vi också rådgivning via chatt och andra digitala tjänster i vår app Alltid öppet.
Om du vill lista ditt nyföddabarn hos oss eller är nyinflyttad i Nacka är du välkommen att ringa oss på 08-123 382 01. Du kan också själv logga in på e-tjänsterna på 1177 och välja Boo barnavårdscentral för ditt barn.
Boo BVC är offentligt driven av Region Stockholm. Vi drivs av omtanke utan ekonomiskt vinstintresse. Välkommen att lista ditt barn hos oss!
Du känner väl till att du kan chatta med oss på vårdcentralen? Det är ett enkelt sätt att kontakta oss utan att behöva passa telefontider. Du loggar in säkert i Alltid öppet och skriver din fråga när det passar dig. Ladda ner appen Alltid öppet eller besök alltidoppet.nu.
Våra sjuksköterskor svarar på vardagar så snart de har möjlighet. Du får ett meddelande när deras svar finns i appen. Om vi bedömer att du behöver få ett besök eller videomöte för ditt besvär kan vi också erbjuda dig en tid för detta. Även denna tidbokning ser du i så fall i Alltid öppet.
Testa gärna att använda Alltid öppet nästa gång du ska kontakta oss.
Boka digitalt Använd vår digitala tjänst Alltid öppet. Där kan du utföra olika vårdärenden, se kallelser och chatta med oss för rådgivning och tidsbokning. Logga in i Alltid öppet
Boka tid via telefon Telefonnummer: 08-123 382 50 Telefontid: Helgfria vardagar 7-17
Välkommen att ringa och boka tid. Om du vill slippa vänta i telefonkö kan vi ringa upp dig. Du knappar in ditt telefonnummer och får en tid när en sjuksköterska kommer att ringa till dig.
Psykosocial resurs Telefonnummer: 08-123 382 50, knappval 5. Du som är över 18 år och listad hos oss kan ringa och boka en tid för nybesök till psykosocial resurs, eller själv boka en tid via Alltid Öppet. Nya tider släpps löpande.
Boka tid för blodtryckskontroll och borttagning av stygn Du kan själv boka tid hos undersköterska för blodtryckskontroll och borttagning av stygn. Tider erbjuds måndag–torsdag klockan 13-15 och bokas i Alltid öppet.
Avboka tid Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.
Tolk Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.
Videomöte
Vi kan boka videomöte med dig Vi kan erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i Alltid öppet, antingen via appen eller webbsidan alltidoppet.nu
Videomöte med läkare – när du vill få tid snabbt Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare från någon av de offentligt drivna vårdcentralerna i Region Stockholm. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.
Avgifter Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.
Ombud för barn Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.
Tolk Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk
Support tekniska frågor Läs mer om hur du laddar ner appen, hur ett videmöte går till och hur du kan få teknisk support på Alltid öppets webbplats
Öppettider
Vårdcentralens öppettider Helgfria vardagar 7-17
Laboratoriets öppettider Måndag-torsdag 7.45-16 fredag och dag före helgdag 7.45-14
Alltid öppet
I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.
I appen kan du som är listad hos oss:
Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
Få kallelser och personligt anpassad information från vården
Förnya recept genom chatten
Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Vårdcentral online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
Möta oss i ett videomöte
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden
Du kan ringa och få sjukvårdsrådgivning på telefon 1177 dygnet runt. På 1177.se finns också information om hälsa och sjukdomar.
Logga in på 1177.se för att se eventuellt frikort och intyg. Här kan du också läsa din journal från år 2017 och framåt. Det går även att beställa egenprovtagning och se provsvar där.
Övriga digitala vårdärenden hos oss gör du enklast via appen Alltid öppet eller webbplatsen alltidoppet.nu
Praktiskt vid besök
Hitta hit
Våra lokaler ligger i Ormingehus på Kanholmsvägen 51, plan 1.
Buss till hållplats Orminge centrum. Gå sedan mot Ormingehus på Kanholmsvägen. Vårdcentralen ligger på plan 1.
Med bil kör du mot Orminge centrum. Sväng in på Edövägen och därefter första avfarten till höger in på Kanholmsvägen mot Ormingehus. Parkering finns i anslutning till Ormingehus men du kan också parkera i Orminge centrum.
Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.
Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.
Om du vill lämna synpunkter för någon annans räkning behöver ni båda fylla i denna fullmakt och skicka till oss.
När vi har stängt
Vi samarbetar med andra vårdcentraler och erbjuder videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet med Vårdcentral online i Alltid öppet.
Du kan även ringa 1177 för rådgivning och hänvisning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Bagge listningsgrupp Amanda Rippe, Ammi Schultz och Karl Rombo.
Bure listningsgrupp Joakim Wessel, Linnea Lindgren, Markus Legeby och Sofia Storkaas Zvrskoveck.
Knapen listningsgrupp Emilija Rackauskaite, Klara Solvin, Maria Groth och Yawen Xu.
Våra läkare jobbar i team tillsammans med övrig vårdpersonal för att du som patient ska få kontinuitet i dina kontakter med oss. Vår målsättning är att du i största möjliga mån ska träffa samma läkare vid varje besök.
Har en familjemedlem redan husläkare hos oss föreslår vi att resten av familjen väljer samma läkare. Familjer med barn, som inte tidigare haft kontakt med våra husläkare, har möjlighet att välja BVC-läkaren som husläkare.
Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!
Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer.
Du har även möjlighet att få en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.
Boka tid - till läkare, sjuksköterska och psykolog
Telefonnummer 08-123 382 50
Telefontid Helgfria vardagar 7-17
Stäket Anna Stenius, Esbjörn Bergman, Joakim Wessel, Karl Rombo, Markus Legeby, Oscar Moshi, Sally El Tayeb, Maria Forsgren Lindbäck, Dilan Tuominen, Ulrika Cadeau Mårtensson och Vali Ileana.
Lurbacken Charlotta Grönwall Lindholm, Elinor Kylberg, Jakub Zebialowicz Ahlström, Klara Solvin, Rita Fernholm, Anna Hallum, Yawen Xu, Mira Hansson Bittár, Olga Stiller och Viktoria Nilsson.
Klinten Gabriela Lundberg, Gunilla Niklasson, Hanna Sundström, Jenny Hällström, Johanna Hagman, Maria Groth, Rowshan Jahan och Sofia Storkaas Zvrskovec.
Fösan Amanda Rippe, Helene Nordh, Kajsa Sundqvist, Malin Schneider, Pontus Almer Boström, Emilija Rackauskaite, Linnea Lindgren, Sandra Eklund, Emma Grönwall och Jessica Sundell.
Listningsbara läkare
Anna Stenius
Esbjörn Bergman
Gabriela Lundberg
Pontus Almer Boström
Rowshan Jahan
Bagge listningsgrupp: Amanda Rippe, Ammi Schultz och Karl Rombo.
Bure listningsgrupp: Joakim Wessel, Linnea Lindgren, Markus Legeby och Sofia Storkaas Zvrskoveck.
Knapen listningsgrupp: Emilija Rackauskaite, Klara Solvin, Maria Groth och Yawen Xu.
Läkarmottagningen erbjuder
Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.
Ibland finns behov av specialistvård och då ordnar vi med remiss för en sådan bedömning. Vi kan även hjälpa till med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg.
På mottagningen kan du både möta specialistläkare i allmänmedicin, ST-läkare som genomför sin utbildning till allmänspecialist eller AT-läkare som genomför utbildning till allmänläkare. ST- och AT-läkare har alltid en specialistläkare som handledare.
Vi bedömer och ger omvårdnad vid många olika besvär. Du kan bland annat få hjälp med blodtryckskontroll, borttagning av stygn, injektioner och sårvård. Vi erbjuder också rådgivning, gör hälsokontroller och förskriver bland annat hjälpmedel.
Boka via Alltid öppet
Du kan själv boka tid hos undersköterska för blodtryckskontroll och borttagning av stygn. Tider erbjuds måndag–torsdag klockan 13-15 och bokas i Alltid öppet.
Astma/Allergi/KOL
Kontakta våra Astma/KOL-sköterskor på
Telefon 08-123 382 50, vardagar klockan 7-17.00.
Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder
Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.
Sluta-Röka-Linjen
Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.
Vi erbjuder kvalificerad barnhälsovård från barnets födelse till skolstart. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar främja barnens hälsa, trygghet och utveckling. Vi kan ge stöd och råd i föräldraskapet, upptäcka och förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt uppmärksamma och förebygga risker för barn i närmiljö och samhälle.
Tänk på att inte ta med ditt barn till barnavårdscentralen när barnet är sjukt. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så lite smittrisk som möjligt. Kontakta istället din vårdcentral eller 1177.
Diabetesmottagning
Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.
Fotsjukvård
Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:
diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
För att komma till Boo vårdcentrals fotsjukvårdare behöver du få remiss från din vårdcentral – gäller Ektorps, Forums och Fisksätras vårdcentraler. När du har remiss kan du själv ringa till våra fotvårdsterapeuter och boka tid.
Kontakt med läkarna på hemsjukvården bokas via sjuksköterska.
Telefon 08-123 382 26
Telefontid Helgfri vardag 8.30-9.30
Kvällar, nätter och helger Jourhavande distriktssköterska Telefon: 08-655 31 03 Kvällar och nätter: klockan 17-8 Lördag, söndag och helgdag: klockan 8-17
Om du har svårt att själv ta dig till vårdcentralen kan du få vård hemma. Vårdcentralen bedömer och planerar ditt eventuella behov av hemsjukvård tillsammans med dig.
Hemsjukvård innebär att du får vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis vara hjälp med läkemedel, omläggning av sår eller provtagning.
Ofta samarbetar olika yrkesgrupper i team. Det kan exempelvis vara undersköterska, sjuksköterska eller läkare. Vilken vårdpersonal som kommer beror på vad du behöver få hjälp med.
Som patient hos oss får du en bokad tid för provtagning och anmäler dig i receptionen när du kommer. Har du frågor kring din ordination eller provtagning kan du ringa till våra sköterskor på telefon
Telefon
08-123 382 50
Om du är bortrest eller tar provet på annan ort ringer du och meddelar oss det, gärna tidigt på dagen, så du kan få din ordination under dagen.
Allmänt vid provtagning Provtagning sker endast i samband med ett läkarbesök på vårdcentralen.
Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.
Fastande prover Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten, kaffe och te utan mjölk eller socker.
Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.
Urinprov Om du ska lämna urinprov är du välkommen att i förväg hämta ett tomt provrör hos vårdcentralen. Du bör lämna morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.
Vila inför provtagning Sitt gärna ner och vila cirka 15 minuter före provtagningen.
Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som har psykisk ohälsa är välkomna att söka vård hos oss. Det kan exempelvis handla om att känna stress, ha sömnsvårigheter, känna nedstämdhet, oro, ångest eller ha problem med utagerande. Boka tid hos oss för en bedömning av din situation.
Horisonten barn och unga
Vi är en öppen mottagning för föräldrar, barn och ungdomar upp till 18 år. Hit kan ni vända er för att få rådgivning, stöd och behandling. Vården är kostnadsfri. Horisonten är ett samarbete mellan Nacka kommun och Boo vårdcentral och här arbetar psykologer samt socionomer.
Telefonnummer: 08-123 382 80
Telefontid: Måndagar och torsdagar 10.30-11.30, då kan vi hjälpa er med vilken insats vi bedömer passar er bäst.
Vid behov av akut hjälp Kontakta Barn och ungdomspsykiatrin, BUP En väg in: 08-123 524 50 BUP Akutenhet: 08-123 669 00 Socialtjänsten Nacka kommun: 08-718 80 00
Horisonten är en integrerad mottagning som är ett samarbete mellan Boo vårdcentral och Nacka kommun. Här arbetar psykologer och familjebehandlare. Hit kan du vända dig om du behöver råd och stöd i ditt föräldraskap, vid svårigheter i familjerelationer eller om ditt barn besväras av till exempel nedstämdhet, oro, ilska eller sömnsvårigheter. Hos oss kan ni få hjälp med bekymmer som inte vuxit sig alltför stora.
Kontakten inleds med ett första telefonsamtal på vår telefontid där ni får beskriva er situation. Utifrån samtalet kan vi få en uppfattning om var ni får rätt hjälp. Om vi bedömer att ni i första hand bör komma till oss så bokar vi rådgivningstid eller tid hos någon av oss behandlare för ett bedömningssamtal. Vid bedömningssamtalet kartlägger vi tillsammans hur ni mår, hur situationen ser ut samt vilka behov ni har. Ni får även skattningsformulär att fylla i inför besöket att vi ska kunna bedöma vilken fortsatt hjälp ni behöver. I vissa fall kan bedömningen leda till hänvisning eller remiss till annan vårdgivare.
Insatser
Rådgivning Rådgivningstid på 30 minuter med psykolog för tips/råd och information kring ditt barns besvär. Finns oftast möjlighet att få rådgivningstid inom 1-2 veckor. Dessa besök leder ej automatiskt till en fortsatt kontakt utan är menade för rådgivning och hjälp till självhjälp. Bokas via mottagningens telefontid.
Behandlingskontakt hos psykolog- Stöd/Föräldrastöd hos familjebehandlare Vid behov av mer hjälp än rådgivning finns möjlighet till fördjupad bedömning som kan leda till fortsatt kontakt hos psykolog och/eller familjebehandlare (upp till 10 samtal). Föräldrar ska vara med vid bedömning och involveras i fortsatt kontakt hos psykolog. Bedömning kan leda till hänvisning eller remiss till annan vårdgivare. Väntetiden för bedömning är vanligtvis 2-5 veckor. Tid till barnpsykolog bokas via mottagningens telefontid. Om du främst önskar stöd i ditt föräldraskap kan du som boende i Nacka boka tid till familjebehandlare direkt online via Nacka kommuns hemsida (Första linjen för barn och ungas psykiska hälsa).
Gruppbehandling oro Om ditt barn har ångest eller oro erbjuder vi gruppbehandlingen "VÅGA" för barn 8-13 år. Våga är en orosgrupp som bygger på KBT-metoder och som syftar till att ge barn samt föräldrar verktyg för att hantera barnets oro och rädslor. Behandlingen består av sex gruppträffar för barn och föräldrar. Bokas efter bedömning.
Föreläsningar Vi erbjuder regelbundet föreläsningar till föräldrar och anhöriga om: - ångest och oro hos barn/ungdomar - positiva föräldrastrategier
Telefonnummer 08-123 382 80
Telefontid Måndagar och torsdagar kl. 10.30–11.30
För ombokning och återbud vid pågående kontakt Telefonnummer: 08-123 382 50
Besöksadress Mottagningen finns på Boo vårdcentral, Kanholmsvägen 51 i Orminge.
Ibland drabbas vi av svårigheter att hantera det vi möter i livet. Då är du varmt välkommen till oss.
Psykosocial mottagning erbjuder Fokuserade samtal på 30-45 min som anpassas efter dina besvär med målet att du ska förbättra din hälsa, livskvalitet och fungera bättre i din vardag. Vår strävan är att du ska få hjälp att hantera dina problem. Stor vikt ligger på att hjälpa dig påbörja en beteendeförändring för att må bättre. Vi samarbetar med andra yrkesgrupper och vårdgivare. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av specialistvård erbjuder vi rådgivning, bedömning och vidare remittering. Våra samtal baseras på KBT (Kognitiv beteendeterapi) och ACT (Acceptance and Commitment Therapy).
Hos oss arbetar psykosociala resurser med KBT steg 1.
Vi kan hjälpa dig som upplever:
Nedstämdhet och brist på lust/intresse
Rädsla/fobier, oro och ångest
Stressrelaterade besvär
Sömnbesvär
Sorg eller krisartad livshändelse
Behov av screening för misstänkt neuropsykiatrisk problematik (ADHD, Autism)
Livsstilsproblem till exempel kring nikotin, alkohol, läkemedel, kost, motion
Tidsbokning till psykosociala vuxenteamet
Nybesök - flera vägar in Alltid Öppet: Du som är över 18 år och listad på Boo vårdcentral kan själv boka en första tid via video hos psykolog eller kurator via appen Alltid Öppet. Även om ditt första besök hos oss är på video, så kan ett eventuellt återbesök bokas antingen på video eller fysiskt på mottagningen. Vi bokar det som passar dig.
Telefon: Du kan även boka en tid genom att ringa tidsbokningen på 08-123 382 50, helgfria vardagar 7-17 eller använd chatten i appen Alltid öppet
Dina besök
Du behöver ingen diagnos för att komma till oss. Vanligtvis får du träffa en psykosocial resurs snabbt, ibland redan samma vecka som du ringer. Vi arbetar med fokuserade samtal och stegvis vård. Stegvis vård innebär att behandlingens intensitet anpassas efter ditt behov av vård. Oftast räcker det med ett eller ett par besök hos oss.
Första besöket Under ditt första besök på vår mottagning informerar vi om samtalets struktur och syfte, samt undersöker vilka förväntningar du har. Vi ställer frågor om din livssituation och hur dina besvär påverkar dig. Vi pratar om hur du gjort för att hantera dina besvär och diskuterar sedan mer hjälpsamma sätt att hantera dem. Detta kan leda till en handlingsplan för dig. Det kan exempelvis innebära att göra olika aktiviteter och registrera hur de påverkar dig, observera hur du beter dig i olika situationer, träna nya förhållningssätt till tankar och känslor, eller utmana dig på olika sätt för att förändra dina beteenden.
Återbesök Vid behov bokar vi in ett återbesök för att följa upp din handlingsplan. Vi pratar om hur din beteendeförändring har påverkat din hälsa och din förmåga att fungera i vardagen. Vi planerar sedan för nästa steg att ta.
Gruppbehandling och föreläsningar Utöver individuell kontakt erbjuder psykosociala vuxenteamet även gruppbehandling och föreläsning, till exempel stress- och återhämtningshanteringsgrupp, sömngrupp, ångestföreläsning med flera. Håll utkik på hemsidan och i väntrum för mer information. Kontakta din behandlare på vårdcentralen om du vill delta i grupp eller föreläsning.
Av- eller omboka återbesök
Om du har pågående kontakt hos en behandlare och behöver av- eller omboka din tid så uppmuntrar vi dig att i första hand göra detta via appen Alltid Öppet. Obs, om du avbokar din tid via Alltid Öppet och önskar en ny, så måste du själv boka en ny tid. det vill säga vi kommer inte att kontakta dig.
Om du vill omboka din tid så bokar du en återbesökstid till samma behandlare som du går hos. Återbesökstider är bokningsbara i Alltid Öppet och nya tider släpps regelbundet.
Du kan i andra hand lämna återbud genom att ringa på återbudstelefonen (08-123 382 50), men där kan du inte omboka din tid och vårdcentralen kommer inte att kontakta dig för ny tid.
Kom ihåg att lämna eventuella återbud senast 24 timmar innan besöket – annars debiteras du med 400 kr.
Vaccination
För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler.
När vi blir äldre kan vårt behov av stöd och hjälp öka. Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa till vår äldremottagning. När du ringer hit får du tala med en erfaren sjuksköterska eller distriktssköterska för hjälp och rådgivning direkt utan att göra knappval.
Du vet väl att du kan läsa din journal på 1177? Där kan du bland annat se information om vad du och din läkare kommit överens om.
Gör så här:
•www.1177.se (logga in med bank-ID) • Klicka på "Journalen" • Välj "Visa allt" eller "Dölj nya uppgifter" • Klicka på "Anteckningar" • Klicka på den anteckning du vill läsa
Längst ned i anteckningen brukar det finnas rubriker som "Bedömning", "Åtgärd", "Uppföljning/plan" eller "Information till patienten", som kan innehålla information om förväntat förlopp för dina symtom och information om när du bör ta ny kontakt med vården.
Om prover kommer tas efter ditt besök så fråga gärna läkaren hur du kommer få svar på dessa (telefon/brev/via 1177/återbesök) och vad tanken är om proverna är bra men symtom kvarstår.
Observera att all journaltext inte går att läsa direkt efter besöket, det kan ta upp till 14 dagar innan informationen blir synlig.
För barn 0-12 år loggar föräldern in och läser journalen. För barn mellan 13-15 år har barn eller förälder inte tillgång till journalen, det går inte att läsa journalen. Från 16 år har barnet tillgång till journalen.
Det är alltid bra att ha en namngiven husläkare. Receptionen kan hjälpa dig och visa vilka läkare som tar emot nya patienter.