Har du de läkemedel du behöver inför sommaren? Förnya ditt recept i god tid.
Det enklaste sättet att förnya recept är att skicka en förfrågan till vårdcentralen genom att chatta med oss i vår app Alltid öppet, eller genom att logga in på 1177.se.
Det är en läkare som bedömer om du kan få ett nytt recept utan att ni behöver träffas. När receptet är förnyat får du ett meddelande om att du kan hämta ut medicinen på ett apotek.
Det finns hjälp mot pollenallergi
Det går inte att förebygga allergi men det finns läkemedel som kan lindra dina besvär, och ibland ta bort dem helt.
Varför får man pollenallergi?
Pollenallergi beror på att ditt immunsystem överreagerar på det protein som finns i pollen och sporer. Kroppen bildar allergiantikroppar och du utvecklar en känslighet. Det vanligaste är att pollenallergi först bryter ut i skolåldern, men det händer också att vuxna blir allergiska.
Vanliga besvär är trötthet, röda och kliande ögon, nysningar, nästäppa eller rinnsnuva. Besvären liknar Hur starka besvär du får beror på hur mycket pollen som finns i luften och hur känslig du är.
För att undvika pollenallergi kan du ha fönster stängda under dagen när pollennivåerna är höga. Vädra hellre på natten eller tidig morgon när halten är låga. Häng inte ut kläder på vädring för att undvika att pollen fastar på dem.
Kan vårdcentralen hjälpa mig med pollenallergin?
Om du har besvär av allergi kan du kontakta oss på vårdcentralen. Vi kan hjälpa dig att ta reda på vilken allergi du har och hur du kan medicinera den. En del allergimedicin går att köpa receptfritt på apoteket men vi kan hjälpa dig att välja rätt.
Har du de läkemedel du behöver inför sommaren? Förnya ditt recept i god tid.
Det enklaste sättet att förnya recept är att skicka en förfrågan till vårdcentralen genom att chatta med oss i vår app Alltid öppet, eller genom att logga in på 1177.se.
Det är en läkare som bedömer om du kan få ett nytt recept utan att ni behöver träffas. När receptet är förnyat får du ett meddelande om att du kan hämta ut medicinen på ett apotek.
Boka tid - till läkare, sjuksköterska och psykolog
Telefonnummer 08-123 382 50
Telefontid Helgfria vardagar 7.45-17
Du som är över 18 år och listad hos oss kan själv boka tid för nybesök till psykolog eller kurator via Alltid Öppet. Nya tider släpps löpande.
Chatt Du som är listad hos oss kan chatta med oss i appen Alltid öppet. Vi svarar på din fråga inom 48 timmar på vardagar. Det är kostnadsfritt.
Vid infektionsbesvär
Om du får infektionsbesvär som snuva, halsont, hosta eller feber inför ditt planerade besök ber vi dig kontakta oss för att omboka ditt besök.
Avboka tid
Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent kommer du att debiteras 400 kronor för besöket. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller är äldre än 85 år.
Tolk Om du behöver tolk under ditt besök så ordnar vi det. Meddela oss gärna redan när du bokar ditt besök. Tolk är gratis för dig som patient.
Öppettider
Vårdcentralens öppettider
Vardagar 8-17, receptionen öppnar 7.45.
Laboratoriets öppettider
Måndag-torsdag 7.45-16 fredag och dag före helgdag 7.45-14
Du som använder medicinen Waran behöver boka en tid för provtagning.
Praktiskt vid besök
Hitta hit Våra lokaler ligger i Ormingehus på Edövägen 2 plan 1.
Buss till hållplats Orminge centrum. Gå sedan mot Ormingehus på Kanholmsvägen. Vårdcentralen ligger på plan 1.
Med bil kör du mot Orminge centrum. Sväng in på Edövägen. Kör in på Kanholmsvägen mot Ormingehus. Parkering finns i anslutning till Ormingehus men du kan också parkera i Orminge centrum.
I vår app Alltid öppet erbjuder vi digitala vårdkontakter. Här kan du möta oss på ett sätt som passar dig, på en tid som du själv väljer.
I appen kan du som är listad hos oss:
Kontakta oss via chatt när du vill boka ett besök
Avboka eller omboka din tid hos oss
Chatta med oss för kostnadsfri rådgivning
Få kallelser och personligt anpassad information från vården
Förnya recept genom chatten
Boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. Du bokar videomötet under Husläkarmottagning online. I videomötet möter du en läkare från någon av Region Stockholms offentligt drivna vårdcentraler
Möta oss i ett videomöte
Välja oss som din vårdcentral genom att lista dig hos oss
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud och hantera barnens vårdärenden
På 1177.se kan du på ett enkelt och säkert sätt kontakta vården dygnet runt. Du kan till exempel boka, omboka och avboka tid eller förnya recept. Du behöver ha BankID för att logga in på 1177.se. Här är en del av innehållet du får vid inloggat läge:
Läs din journal
Du som är över 16 år kan läsa följande information i inloggat läge:
journalanteckningar
vissa provsvar
diagnoser
vårdbesök
All information som finns i journalen kan inte visas på grund av tekniska begränsningar. Det kommer att läggas till mer information så snart det blir möjligt. Den äldsta journal-informationen är i de flesta fall från 1 januari 2016.
Översikt recept och läkemedel
Du får ta del av de elektroniska recept där du har något kvar att hämta ut och kan se vilka läkemedel du har hämtat ut i Sverige under de senaste 15 månaderna. Du kan också se de tillfällen då förskrivare, farmaceuter och sjuksköterskor har läst vilka läkemedel du har hämtat ut.
Förnya recept
När ditt läkemedel börjar ta slut förnyar du det enklast via nätet. Du loggar in och väljer den vårdcentral som gett dig receptet. Mottagningen bedömer om de kan förlänga receptet eller om de behöver träffa dig först. Vårdpersonalen förlänger receptet och du får ett meddelande när det kan hämtas ut på apoteket.
Information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel och hjälpmedel
Du kan ta del av hur mycket du under högkostnadsperioden har betalat för läkemedel och hjälpmedel som ingår i högkostnadsskyddet. Du kan se om du får någon rabatt vid nästa köp och hur mycket mer du behöver betala innan du får frikort.
Vi vill gärna veta vad du som patient eller anhörig tycker. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska fortsätta utvecklas och förbättras.
Du kan enkelt lämna dina synpunkter eller klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du ska få ett svar inom fyra veckor men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid. Om du är under 18 år försöker vi alltid svara tidigare än fyra veckor. Logga in på 1177.se och leta upp vår mottagning. Där finns en länk till e-tjänsten.
Ammi Schultz, David Lundmark och Sarah Engman (listningsgrupp Bagge)
Carolina Kappelin, Joakim Wessel, Markus Legeby och Sofia Storkaas Zvrskovec (listningsgrupp Bure)
Anna Hallum, Emilija Rackauskaite, Kalle Sällström och Yawen Xu (listningsgrupp Knapen)
Rowshan Jahan
Listningsgrupperna Bagge, Bure och Knapen består av tre eller fyra läkare vardera (se ovan). Alla är ST-läkare, under utbildning till specialister i allmänmedicin/distriktsläkare och de har kommit långt i sin femåriga specialistutbildning och praktik. Läkarna i Bure ersätter Anne Wallin som slutat hos oss och de i Knapen ersätter Maria Warenmark som gått i pension.
Vår målsättning är att du i största möjliga mån ska träffa samma läkare vid varje besök.
Våra läkare jobbar i team tillsammans med övrig vårdpersonal för att du som patient ska få kontinuitet i dina kontakter med oss.
Har en familjemedlem redan husläkare hos oss föreslår vi att resten av familjen väljer samma läkare. Familjer med barn, som inte tidigare haft kontakt med våra husläkare, har möjlighet att välja BVC-läkaren som husläkare.
Vi erbjuder vård med hög kvalitet och omtanke. Välkommen att välja oss som din vårdcentral!
Du listar dig enkelt hos oss via e-tjänsten på 1177. Vi kan även ordna det på plats när du kommer.
Du har även möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Fördelen med en fast läkarkontakt är att läkaren kan lära känna dina behov och ge dig en samordnad och kontinuerlig vård.
Du som är över 18 år och listad på Boo vårdcentral kan själv boka tid för nybesök eller återbesök hos psykolog via appen Alltid öppet. Besöken sker på video via samma app.
Vi samarbetar med andra vårdcentraler för att kunna erbjuda dig videomöte med läkare alla dagar i veckan klockan 7-21, både vardag och helgdag. I videomötet möter du en läkare som är anställd på någon av de vårdcentraler som drivs i Region Stockholms regi. Du bokar videomötet i appen Alltid öppet under Vårdcentral online.
Vi kan boka videomöte med dig
Vi kan även erbjuda dig videomöte som ett alternativ till återbesök om det är lämpligt. På så vis kan du enkelt möta oss på en plats som passar dig. När du och vården är överens om en tid bokar vården videomötet med dig. Videomötet genomförs i appen Alltid öppet.
Avgifter
Videomöte har samma pris som besök på mottagning. Frikort gäller. Videomöten betalas via faktura. Om du behöver avboka så måste det göras senast 24 timmar innan ditt videomöte, annars debiteras du för uteblivet besök. Detta gäller även om du har frikort, är under 18 år eller 85 år och äldre.
Ombud för barn
Som vårdnadshavare till barn under 13 år kan du utföra ärenden för barnet i appen.
Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid besöket. Kontakta mottagningen i förväg och meddela att du önskar tolk
Boka tid - till läkare, sjuksköterska och psykolog
Telefonnummer 08-123 382 50
Telefontid Helgfria vardagar 7.45-17
Stäket Ann-Marie Schultz, David Lundmark, Esbjörn Bergman, Linn Ekström Feyzi, Anna Udén (tjänstledig), Dilan Tuominen, Maria Forsgren Lindbäck
Lurbacken Ann Bäcklund, Rita Fernholm, Anna Hallum, Olga Stiller, Viktoria Nilsson, Mattias Grusell, Yawen XU, Sarah Engman och Mira Hansson Bittár
Klinten Gabriela Lundberg, Rowshan Jahan, Kalle Sällström, Markus Legeby, Sofia Storkaas Zvrskovec, Gunilla Niklasson, Jenny Hällström, Vali Ileana, Sara Widerståhl
Fösan Helene Nordh , Kajsa Sundqvist, Malin Schneider, Caroline Kappelin, Ellinor Gustafsson, Emilija Rackauskaite, Maria Groth, Joakim Wessel (tjänstledig), Sally El Tayeb, Emma Grönwall (tjänstledig), Jessica Sundell, Katrin Randviir, Pontus Almer Boström
Läkarmottagningen erbjuder
Till oss kan du komma med din kroniska sjukdom eller tillfälliga besvär. Vi ger dig en kvalificerad medicinsk bedömning och strävar efter att hjälpa dig på bästa sätt. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar och besvär.
Ibland finns behov av annan specialistvård och då ordnar vi med remiss för sådan bedömning. Vi kan även hjälpa dig med recept, bedömning av eventuell sjukskrivning samt vissa intyg
På mottagningen kan du både möta specialistläkare och läkare under fortbildning, såsom specialisttjänstgöring (ST), allmäntjänstgöring (AT) och bastjänstgöring (BT).
På sjuksköterskemottagningen hjälper vi dig med besvär som du inte behöver besöka läkare för, som exempelvis injektioner, blodtryckskontroller, sårvård och borttagning av stygn. Vi ger råd och förskriver bland annat hjälpmedel.
Senast ändrad: 2021-05-26
Astma/Allergi/KOL
Kontakta våra Astma/KOL-sköterskor på
Telefon 08-123 382 50, vardagar klockan 7.45-17.00.
Astma/Allergi/KOL-mottagningen erbjuder
Vi erbjuder dig med allergi, astma eller KOL stöd. Det kan bland annat vara allergitester och kontroll av din lungfunktion, förebyggande insatser, ökad kunskap om din sjukdom och fortlöpande vård. Det finns stora hälsovinster i att sluta röka. Vi hjälper till med rökavvänjning genom rådgivning och motiverande samtal.
Sluta-Röka-Linjen
Sluta-Röka-Linjen arbetar med tobaksavvänjning. De erbjuder telefonsamtal som kan öppna dina ögon för nya möjligheter och lösningar. Du kan också chatta med dem eller fylla i kontaktformuläret på deras webbsida för att bli uppringd.
Vi erbjuder kvalificerad barnhälsovård, utan kostnad, från barnets födelse till skolstart. Vårt mål är att tillsammans med föräldrar främja barnens hälsa, trygghet och utveckling. Vi kan ge stöd och råd i föräldraskapet, upptäcka och förebygga fysisk och psykisk ohälsa, samt uppmärksamma och förebygga risker för barn i närmiljö och samhälle.
Tänk på att inte ta med ditt barn till barnavårdscentralen när barnet är sjukt. Vi har många nyfödda som besöker oss och som vi vill utsätta för så lite smittrisk som möjligt. Kontakta istället din vårdcentral eller 1177.
Senast ändrad: 2018-01-22
Diabetesmottagning
Vi erbjuder dig med diabetes stöd och fortlöpande vård. Det kan exempelvis vara kontroll av blodtryck och blodsocker, utvärdering av behandling och hjälp med självtester. Vi ger även råd och information kring kost och motion för att du på bästa sätt ska kunna hantera och leva med din sjukdom.
Senast ändrad: 2018-01-19
Fotsjukvård
Vi erbjuder fotsjukvård till dig som har medicinska problem. För att komma till fotsjukvården får du först träffa en distriktssköterska, diabetessjuksköterska eller läkare som undersöker dina fötter och bedömer att du behöver fotsjukvård. Vi vårdar patienter som har:
diabetes med komplikationer enligt riskgrupp 2 och 3
cirkulationsrubbningar som tidigare har orsakat eller riskerar att orsaka sår på foten
svåra fotproblem på grund av exempelvis reumatiska, ortopediska eller neurologiska sjukdomar
vissa andra medicinska fotproblem, till exempel svårare fall av nageltrång eller fotkomplikationer vid hudsjukdomen psoriasis.
För att komma till Boo vårdcentrals fotsjukvårdare behöver du få remiss från din vårdcentral – gäller Ektorps, Forums och Fisksätras vårdcentraler. När du har remiss kan du själv ringa till våra fotvårdsterapeuter och boka tid.
Kontakt med läkarna på hemsjukvården bokas via sjuksköterska.
Telefon 08-123 382 26
Telefontid Helgfri vardag 8.30-9.30
Kvällar, nätter och helger Jourhavande distriktssköterska Telefon: 08-655 31 03 Kvällar och nätter: klockan 17-8 Lördag, söndag och helgdag: klockan 8-17
Du som av medicinska skäl eller på grund av funktionshinder inte kan ta dig till vårdcentralen själv har möjlighet att få hemsjukvård. Ditt eventuella behov av hemsjukvård bedöms av distriktssköterska i samråd med dig och din läkare.
Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet. Det kan exempelvis handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning eller provtagning. För att din vård ska bli trygg och säker har hemsjukvården ett nära samarbete med hemtjänsten.
Måndag-torsdag 7.45-16, fredagar och dag före helgdag 7.45-14. Du som använder medicinen Waran behöver boka en tid för provtagning.
Waranprov
Som patient hos oss får du en bokad tid för provtagning och anmäler dig i receptionen när du kommer. Har du frågor kring din ordination eller provtagning kan du ringa till våra sköterskor på telefon
Telefon
08-123 382 50
Om du är bortrest eller tar provet på annan ort ringer du och meddelar oss det, gärna tidigt på dagen, så du kan få din ordination under dagen.
Allmänt vid provtagning
Dagen innan provtagning bör du undvika fet mat och alkohol. Blodprov tas oftast i armvecket och det är därför bra om du bär kläder som är lätta att vika upp. Nivåerna av de flesta ämnen i kroppen påverkas av kroppsläget. Innan provtagningen bör du därför sitta ned i 15 minuter i lugn och ro i väntrummet.
Fastande prover
Om du blivit ombedd att vara fastande betyder det att du inte ska äta efter klockan 22 på kvällen före provtagningen och fram tills att du lämnat provet. Du kan dricka vatten.
Om du tar Levaxin ska du inte ta tabletten på morgonen.
Urinprov
Om du ska lämna urinprov bör du ta med dig morgonurin. Urinen ska förvaras i kylskåp så länge som möjligt.
Senast ändrad: 2022-01-20
Psykisk ohälsa barn och unga
Barn och ungdomar i ålder 6-17 år som mår psykiskt dåligt är välkomna till oss. Det kan exempelvis handla om att barnet eller ungdomen känner ångest, är deprimerad eller har problem med utagerande.
Horisonten barn och unga
Vi är en öppen mottagning för föräldrar, barn och ungdomar upp till 18 år. Hit kan ni vända er för att få rådgivning, stöd och behandling. Vården är kostnadsfri. Horisonten är ett samarbete mellan Nacka kommun och Boo vårdcentral och här arbetar psykologer samt socionomer.
Telefonnummer: 08-123 382 80
Telefontid: Måndagar och torsdagar 10.30-11.30, då kan vi hjälpa er med vilken insats vi bedömer passar er bäst.
Vid behov av akut hjälp Kontakta Barn och ungdomspsykiatrin, BUP En väg in: 08-123 524 50 BUP Akutenhet: 08-123 669 00 Socialtjänsten Nacka kommun: 08-718 80 00
Horisonten är en integrerad mottagning som är ett samarbete mellan Boo vårdcentral och Nacka kommun. Här arbetar psykologer och familjebehandlare. Hit kan du vända dig om du behöver råd och stöd i ditt föräldraskap, vid svårigheter i familjerelationer eller om ditt barn besväras av till exempel nedstämdhet, oro, ilska eller sömnsvårigheter. Hos oss kan ni få hjälp med bekymmer som inte vuxit sig alltför stora.
Kontakten inleds med ett första telefonsamtal på vår telefontid där ni får beskriva er situation. Utifrån samtalet kan vi få en uppfattning om var ni får rätt hjälp. Om vi bedömer att ni i första hand bör komma till oss så bokar vi rådgivningstid eller tid hos någon av oss behandlare för ett bedömningssamtal. Vid bedömningssamtalet kartlägger vi tillsammans hur ni mår, hur situationen ser ut samt vilka behov ni har. Ni får även skattningsformulär att fylla i inför besöket att vi ska kunna bedöma vilken fortsatt hjälp ni behöver. I vissa fall kan bedömningen leda till hänvisning eller remiss till annan vårdgivare.
Insatser
Rådgivning Rådgivningstid på 30 minuter med psykolog för tips/råd och information kring ditt barns besvär. Finns oftast möjlighet att få rådgivningstid inom 1-2 veckor. Dessa besök leder ej automatiskt till en fortsatt kontakt utan är menade för rådgivning och hjälp till självhjälp. Bokas via mottagningens telefontid.
Behandlingskontakt hos psykolog- Stöd/Föräldrastöd hos familjebehandlare Vid behov av mer hjälp än rådgivning finns möjlighet till fördjupad bedömning som kan leda till fortsatt kontakt hos psykolog och/eller familjebehandlare (upp till 10 samtal). Föräldrar ska vara med vid bedömning och involveras i fortsatt kontakt hos psykolog. Bedömning kan leda till hänvisning eller remiss till annan vårdgivare. Väntetiden för bedömning är vanligtvis 2-5 veckor. Tid till barnpsykolog bokas via mottagningens telefontid. Om du främst önskar stöd i ditt föräldraskap kan du som boende i Nacka boka tid till familjebehandlare direkt online via Nacka kommuns hemsida (Första linjen för barn och ungas psykiska hälsa).
Gruppbehandling oro Om ditt barn har ångest eller oro erbjuder vi gruppbehandlingen "VÅGA" för barn 8-13 år. Våga är en orosgrupp som bygger på KBT-metoder och som syftar till att ge barn samt föräldrar verktyg för att hantera barnets oro och rädslor. Behandlingen består av sex gruppträffar för barn och föräldrar. Bokas efter bedömning.
Föreläsningar Vi erbjuder regelbundet föreläsningar till föräldrar och anhöriga om: - ångest och oro hos barn/ungdomar - positiva föräldrastrategier
Vi kommer kunna erbjuda digitala föreläsningar under 2022. Information om datum och bokning uppdateras samt meddelas på denna sida.
Telefonnummer 08-123 382 80
Telefontid Måndagar och torsdagar kl. 10.30–11.30
För ombokning och återbud vid pågående kontakt Frida Tiverman, Leg. psykolog Boo vårdcentral. Föräldraledig Maya Winther, Leg. psykolog Boo vårdcentral: 08-123 382 50 Katarina Streberg Carstorp, Leg. psykolog Boo vårdcentral: 08-123 382 50 Nina Micaux, Familjebehandlare Nacka kommun: 08-718 75 69 Louise Broström, Familjebehandlare Nacka kommun
Besöksadress Mottagningen finns på Boo vårdcentral, Edövägen 2 i Orminge.
Ibland drabbas vi av svårigheter att hantera det vi möter i livet. Då är du varmt välkommen till oss.
Psykosocial mottagning erbjuder
Fokuserade samtal på 30-45 min som anpassas efter dina besvär med målet att du ska förbättra din hälsa, livskvalitet och fungera bättre i din vardag. Vår strävan är att du ska få hjälp att hantera dina problem. Stor vikt ligger på att hjälpa dig påbörja en beteendeförändring för att må bättre. Vi samarbetar med andra yrkesgrupper och vårdgivare. Om bekymren vuxit sig så pass stora att du är i behov av specialistvård erbjuder vi rådgivning, bedömning och vidare remittering. Våra samtal baseras på KBT (Kognitiv beteendeterapi) och ACT (Acceptance and Commitment Therapy).
Hos oss arbetar legitimerade psykologer och socionomer med KBT steg-1
Vi kan hjälpa dig som upplever:
Nedstämdhet och brist på lust/intresse
Rädsla/fobier, oro och ångest
Stressrelaterade besvär
Sömnbesvär
Sorg eller krisartad livshändelse
Behov av screening för misstänkt neuropsykiatrisk problematik (ADHD, Autism)
Livsstilsproblem till exempel kring nikotin, alkohol, läkemedel, kost, motion
Dina besök
Du behöver ingen diagnos för att komma till oss. Vanligtvis får du träffa en psykolog eller kurator snabbt, ibland redan samma vecka som du ringer. Vi arbetar med fokuserade samtal och stegvis vård. Stegvis vård innebär att behandlingens intensitet anpassas efter ditt behov av vård. Oftast räcker det med ett eller ett par besök hos oss.
Första besöket
Under ditt första besök på vår mottagning informerar vi om samtalets struktur och syfte, samt undersöker vilka förväntningar du har. Vi ställer frågor om din livssituation och hur dina besvär påverkar dig. Vi pratar om hur du gjort för att hantera dina besvär och diskuterar sedan mer hjälpsamma sätt att hantera dem. Detta kan leda till en handlingsplan för dig. Det kan exempelvis innebära att göra olika aktiviteter och registrera hur de påverkar dig, observera hur du beter dig i olika situationer, träna nya förhållningssätt till tankar och känslor, eller utmana dig på olika sätt för att förändra dina beteenden.
Återbesök
Vid behov bokar vi in ett återbesök för att följa upp din handlingsplan. Vi pratar om hur din beteendeförändring har påverkat din hälsa och din förmåga att fungera i vardagen. Vi planerar sedan för nästa steg att ta.
Gruppbehandling och föreläsningar
Utöver individuell kontakt erbjuder psykosociala vuxenteamet även gruppbehandling och föreläsning, till exempel stress- och återhämtningshanteringsgrupp, sömngrupp, ångestföreläsning med flera. Håll utkik på hemsidan och i väntrum för mer information. Kontakta din behandlare på vårdcentralen om du vill delta i grupp eller föreläsning.
Tidsbokning till psykosociala vuxenteamet
Nybesök - flera vägar in
Alltid Öppet: Du som är över 18 år och listad på Boo vårdcentral kan själv boka en första tid via video hos psykolog eller kurator via appen Alltid Öppet. Även om ditt första besök hos oss är på video, så kan ett eventuellt återbesök bokas antingen på video eller fysiskt på mottagningen. Vi bokar det som passar dig.
Telefon: Du kan även boka en tid genom att ringa tidsbokningen på 08-123 382 50 - knappval 6, helgfria vardagar 7.45-17 eller använd chatten i appen Alltid öppet.
Av- eller omboka återbesök
Om du har pågående kontakt hos psykolog eller kurator och behöver av- eller omboka din tid så uppmuntrar vi dig att i första hand göra detta via appen Alltid Öppet. Obs, om du avbokar din tid via Alltid Öppet och önskar en ny, så måste du själv boka en ny tid. det vill säga vi kommer inte att kontakta dig.
Om du vill omboka din tid så bokar du en återbesökstid till samma behandlare som du går hos. Återbesökstider är bokningsbara i Alltid Öppet och nya tider släpps regelbundet.
Du kan i andra hand lämna återbud genom att ringa på återbudstelefonen (08-123 382 50), men där kan du inte omboka din tid och vårdcentralen kommer inte att kontakta dig för ny tid.
Kom ihåg att lämna eventuella återbud senast 24 timmar innan besöket – annars debiteras du med 400 kr.
Senast ändrad: 2023-02-17
Vaccination
För mer omfattande vaccinationer inför utlandsresa hänvisar vi till vaccinationscentraler.
Du som är 75 år eller äldre är välkommen till vår äldremottagning. När vi blir äldre kan vårt behov av vård och stöd öka. På äldremottagningen erbjuder vi trygghet, tillgänglighet och kontinuitet.
Vi kan till exempel hjälpa dig med en individuell vårdplanering eller genomgång av dina mediciner. Vi erbjuder också förebyggande hälsovård och kan tillsammans med dig se över kost och motion.
Vid behov får du även kontakt med andra specialister, exempelvis läkare, sjukgymnast, dietist och arbetsterapeut. Om du behöver boka flera tider kan du få hjälp att koordinera dem så att det passar dig.
Du vet väl att du kan läsa din journal på 1177? Där kan du bland annat se information om vad du och din läkare kommit överens om.
Gör så här:
•www.1177.se (logga in med bank-ID) • Klicka på "Journalen" • Välj "Visa allt" eller "Dölj nya uppgifter" • Klicka på "Anteckningar" • Klicka på den anteckning du vill läsa
Längst ned i anteckningen brukar det finnas rubriker som "Bedömning", "Åtgärd", "Uppföljning/plan" eller "Information till patienten", som kan innehålla information om förväntat förlopp för dina symtom och information om när du bör ta ny kontakt med vården.
Om prover kommer tas efter ditt besök så fråga gärna läkaren hur du kommer få svar på dessa (telefon/brev/via 1177/återbesök) och vad tanken är om proverna är bra men symtom kvarstår.
Observera att all journaltext inte går att läsa direkt efter besöket, det kan ta upp till 14 dagar innan informationen blir synlig.
För barn 0-12 år loggar föräldern in och läser journalen. För barn mellan 13-15 år har barn eller förälder inte tillgång till journalen, det går inte att läsa journalen. Från 16 år har barnet tillgång till journalen.
Det är alltid bra att ha en namngiven husläkare. Receptionen kan hjälpa dig och visa vilka läkare som tar emot nya patienter.