Nyheter
Enkel kontakt med vården i Alltid öppet
Via Alltid öppet kan du möta vården på ett sätt som passar dig, och på en tid som du själv väljer. När livet känns svårt behöver vården vara enkel! Du kan antingen ladda ner appen Alltid öppet eller använda webbversionen alltidoppet.nu
Chatta med oss
I Alltid öppet erbjuder vi dig möjlighet att göra flera olika vårdärenden. Du kan exempelvis chatta med oss när du behöver rådgivning, vill förnya recept eller boka en tid för besök. Det är kostnadsfritt och du behöver inte passa några telefontider.
Få kallelser
Vi kan skicka elektroniska kallelser till dig i stället för att skicka dem med traditionellt brev. Då får du ett sms när kallelsen finns i Alltid öppet. Du loggar in för att läsa kallelsen och i stället för att hålla ordning på ett pappersbrev kan du återvända till appen om du behöver kontrollera tiden. Vi kan också skicka kallelser till de digitala brevlådorna Kivra och Min myndighetspost.
Omboka och avboka besök
Om du behöver omboka eller avboka ditt besök hos oss kan du göra det i Alltid öppet.
Videomöte gör det enklare
Vi kan erbjuda videomöte via Alltid öppet som ett alternativ till att du besöker oss. Det gör det enklare att träffa oss på en tid som passar dig och du kan möta vården utan att behöva resa när du är sjuk. Med videmöte kan du också få hjälp när du är bortrest.
I Alltid öppet kan du själv boka videomöte med läkare alla dagar året om klockan 7-21. I videomötet möter du en läkare som arbetar på någon av de vårdcentraler som drivs offentligt i Region Stockholms regi.
Ombud för ditt barn
Om du är vårdnadshavare till barn under 13 år kan du vara ombud för barnet i Alltid öppet. Då kan du hantera barnets ärenden, till exempel bokade tider och information från vården.
När barnet fyller 13 år upphör ombudskapet automatiskt. Barnet behöver då ha ett eget BankID eller Freja eID Plus för att själv logga in. Vårdnadshavare kan inte längre se information som rör barnet.
Behöver du någon att prata med?
Om du är över 18 år och befinner dig i en kris, svår livssituation, har självmordstankar eller upplever psykiska besvär, kan du vända dig till Hjälplinjen. Även du som är anhörig till någon som mår dåligt är välkommen.
På Hjälplinjen möter du psykologer och sjuksköterskor som lyssnar, stöttar och vägleder dig dygnet runt. Du kan få hjälp att sortera dina tankar, få stöd till självhjälp eller vid behov upplysas om möjligheter till vård.
Du når Hjälplinjen via nätet och telefon. Självklart är det helt anonymt och kostnadsfritt. Ring 90390 eller besök hjalplinjen.se